Sidor

fredag 11 november 2011

Plyometrics is the name of the game

Detta är ju en rookieblogg så nivån på tipsen/ erfarenheterna/ diskussioner kommer från ett nybörjarperspektiv så därför kanske personer som är vana att träna tycker det är n00bstuff men alla har vi varit (och är) n00bs i början. För mig är (var) plyometrics ett helt nytt koncept. Jag läser lite olika bloggar och hemsidor kring rekommendationer av olika sorters "off-skates" träning för rollerderbytjejer. Det verkar som om plyometrics är både bra för att öka explosiviteten men också för att förebygga knäskador (mer specifikt korsbandsskador). Ka-ching. Ljuv musik i mina knäskade-paranoida-öron. Det verkar vara liknande princip som trappträningen jag postade om tidigare, fast detta kan utföras helt utan trappor, på en helt plan yta. Jag tänker mig att man även kan göra den inomhus, beroende på lyhördhet och tålamod hos grannar som bor under en. Program (beginner, intermediate, advanced) finns här! Ni vet det där korta sekunderna man har på sig att ta sig upp från fall under minimum skills? Eller den där sista sprinten i bouts när man inte har någon egentlig ork kvar? Den sortens "explosivitet" är vad plyometrics förbättrar. Get cracking babes! Ska testa så snart som möjligt och avlägger rapport framöver.

2 kommentarer:

Swede Hurt sa...

jag ÄLSKAR off-skate!
Det är lika viktigt som onskate om man skall bli en bra derby-åkare!

One Woman Army sa...

Då är jag på helt rätt väg med andra ord :)