Sidor

lördag 5 november 2011

Skating the groove

Det här med fart på tracken är mer komplicerat än snabba fötter och starka ben, Quadzilla pratar nedanför om "skating the groove", vilket i stort sett innebär hur man ska "cutta" tracken för att bibehålla farten och orka varv efter varv. På träningarna pratar vi om detta som att åka i en diamant/ cirkelform. Betoningen ligger även på god teknik. Detta blev extra tydligt för mig när jag såg en av våra veteraner åka 25 varv förra söndagen (eller snarare åka 30 varv på 5 minuter). Hon åkte snabbt men samtidigt såg det väldigt lugnt ut, nästan som om det inte krävdes någon ansträngning, för alla rörelserna var noggrannt koordinerande och metodiska. Själv är mitt största problem att jag lärde mig rulla i den formen någorlunda okej på lilla banan där vi rookies oftast åker, där fungerade cirkelformen absolut utan problem, men det var som en käftsmäll att åka på stora banan, plötsligt hade jag inte den blekaste om var och när jag skulle "cutta". Vilket gör att jag kompenserar med att åka "vanligt" på de raka delarna av banan när jag egentligen borde bara åka med crossovers, vilket leder till att jag dels är ofokuserad och ostadig och dels inte har någon aning om hur varje varv blir eftersom jag är allt annat än metodisk och lugn. Men practice makes perfect så vi får väl se så småningom.

2 kommentarer:

Johanna Lu sa...

Jag insåg exakt samma sak förra söndagen, efter att ha kollat in oldiesarna under uppvärmningen. Jag försökte imitera deras taktik och det gjorde att jag gick direkt från 22,5 varv till 24,75, endast genom en rätt enkel teknikjustering. Kraften jag lade på varven var ungefär detsamma som innan. Fast jag blev mer anfådd också, så lite jobbigare måste det ha varit :)

One Woman Army sa...

Ja...borde fokusera mer på det. Nöta crossovers och "the groove" men just nu, med bihålor fyllda med snor, är jag mest tacksam över att jag ens orkar ta mig till träningen :) konditionen and such hamnar lite i skymundan. Good for ya!!!