Sidor

tisdag 29 november 2011

The Tailsaver

Jag bloggade ju innan om the Tailsaver som ett alternativ till derbyshortsen och nu har jag testat den ett par gånger och känner mig redo för ett utlåtande. Vi pratar rumpskydd alltså. Jag brukar referera till den som min lilla plastblöja. Med kärlek förstås. Svettig sådan. För mig vann Tailsavern innan jag ens testat den över shortsen som alternativ pga av två saker: 1) priset. 245 vs 6-700?!, 2) tanken på att behöva skölja upp shorts i tid och otid lockade inte (TS torkar jag av med en blöt trasa om jag ids, vilket, helt ärligt, jag nio gånger av tio inte gör).


Jag beställde strl M eftersom jag är mellan 170-180 cm lång (storlekar finns på sidan). Jag hade säkert kommit undan med en strl mindre men det fungerar ändå alldeles utmärkt som det är. Right, för det första, när det kommer till själva användandet av TS, den rör på sig. Surprise, surprise. Man fäster den i kanten på byxorna med spännen och jag tycker personligen inte att det räcker för ska man träna derby i den kommer den röra sig lite fram och tillbaka när man böjer sig och hoppar fram och tillbaka och upp och ner. Det beror dock nog på vad man har på sig; tights - fair enough, håller den på plats, lite pösigare shorts - not so much. Jag brukar träna i leggings (tjocka), shorts, linne, tröja och knästrumpor. Mina leggings sitter inte jättetajt så det jag gjorde var att klippa av benen på ett par gamla tajtare strumpbyxor med hög midja (jag använde ett par med "control top") och bär dem över TS. Alltså, jag är paketerad lite lager på lager: underkläder, TS, avklippta strumpbyxor, leggings, shorts. Hallen vi tränar i är inte direkt uppvärmd och jag fryser ofta så detta fungerar mer än väl, däremot tänker jag mig att inför sommaren kommer det vara mindre optimalt. Dessutom upptäckte jag att när man svettas, som man gör något helt kopiöst i derby, så "hjälper" detta att hålla TS på plats. Kort sagt; tack vare svetten är den i princip fastklistrad på mina skinkor. Yummy.

Så, hur mycket syns den? Alltså, efter mitt första svanskotefall var jag beredd att se rätt dum ut för att slippa skada mig mer i ryggen men samtidigt vill väl ingen egentligen åka runt med en gigantisk blöja? Jag kan helt ärligt säga att den syns inte jättemycket. Men jag har som sagt lite lösare shorts ovanpå leggings så de gömmer en del. Annars ser den egentligen inte ut som en blöja per se, i tajtare plagg ser man kanten på skydd på mitten av skinkorna och inte ens den syns hysteriskt mycket, det ser inte ut som om man har något som går hela vägen runt och under. Om inte annat får tjejerna i packen något intressant att undra över när ens arsle guppar framför dem. När jag tänker efter kanske det skulle fungera som avledningsstrategi, först distrahera med mystiskt rumpkant och sedan bam (!), när de minst anar det. I see potential.

Men till the million dollar question, hur mycket skyddar den? Eftersom jag är beredd att utstå mycket för FMC gjorde jag såklart en rejäla vurpa på första träningen jag använde den, bara för att testa. Såklart. Det var med mening. Host, host. Skämt åsido, jag föll rejält på den träningen och med rejält menar jag handlöst. Jag är okej lång (174) och längre med rullor så när jag trillar har jag en bit till golvet. Med två minuter kvar av träningen flög jag i golvet utav bara helvete, med en redan skadad svanskota mind you och jag överlevde tillräckligt för att kunna släpa mig iväg till träning tre dagar efter. Den gjorde jättestor skillnad. Jag blev faktiskt förvånad. Därmed inte sagt att det var som att landa på bomull, det var det inte. Men utan skyddet hade jag antagligen skadat svanskotan rejält och inte kunnat träna på ett tag. Jag kommer använda den religiöst tills min svans är hundra igen.

Fördelar:
- Priset. 245 spänn.
- Frakten. Kom på två dagar. Mucho snabbt.
- Skyddar. Faktiskt. Bra. Yej.
- Finns i flera storlekar.
- Är i någon slags skumgummiliknandehistoria (?), går att trimma ner med stor sax om man skulle vilja justera form/ storlek.
- Underhåll: torka av med trasa, alt. skölj med vatten/ valfritt rengöringsmedel. Jag misstänker dock att den kommer börja stinka efter att tag men då passar den in alldeles utmärkt med mina andra stinkskydd så...lika barn leka bäst.

Nackdelar:
- Rövsvetten. Puh.
- Stelt i början att böja ner i derbystance. Den mjukar dock upp sig fort av kroppsvärmen.
- Behöver någonting som håller den på plats (tights ex).
- Skyddar, men inte 100 %. Man blir öm vid fall, men det går över fort.
- Varm!

Inga kommentarer: