Sidor

lördag 12 november 2011

Fueling up

Låt mig börja med att poängtera att jag inte på något sätt är någon expert kring hur man ska äta (eller ska och ska...) och absolut inte när man tränar. Jag har mina perioder där jag äter mer eller mindre bra (just nu, nära jul="mysätning deluxe", not good) men jag har lite rutiner kring min basmat. Exempelvis att min mat inte ska innehålla socker. Vill jag äta socker äter jag en kaka (eller tusen), jag har däremot ingen lust att äta mat som innehåller massor med gömt socker (typ smaksatt yoghurt, som jag iförsig ändå inte äter men ni fattar principen?). GBGRD ska ju få nöjet att få råd kring detta av en av våra medlemmar som studerar just kostvetenskap. Men under tiden har jag hittat lite roliga länkar som "tänker till" kring det här med derby och mat. Även om jag måste säga att det känns typiskt amerikanskt att försöka argumentera för glass som mellanmål för den innehåller kalcium. Tänk på att detta är personliga tycken och tänkande, inget satt i sten. Det är intressant att läsa, inget man ska ta till hjärtat rakt av. Jag skulle exempelvis aldrig äta glass som mellanmål eller se törst under träning som ett tecken på "bad nutrition". Tränar man i ett par timmar behöver man dricka vatten under tiden oavsett.

- Fueling your body for derby!
- The roller derby cookbook!
- Roller derby nutrition!
- Roller derby nutrition part two!

Inga kommentarer: