Sidor

onsdag 23 november 2011

Mina nya dyra hjul





Först lägger man (dvs jag) ut ett par tusen på ett så kallat rookie-paket. Sen dröjer det typ tre träningar innan man (dvs jag) inser att flera grejer som ingår är rätt kassa. Som hjulen som följde med mina Sure-Grip-skridskor. De heter Boxer och likt en mirakeltrasa samlar de upp all skräp som finns på banan. Efter tio minuter har hjulen fått en gråbrun nyans och dessutom glider de som attan när man kör i kurvorna, i alla fall vid de hastigheter som krävs för att klara 25 varv på 5 minuter.

Så jag bestämde mig för att bränna nästan en tusenlapp (!) på nya hjul. Varför kan man undra? Jo för att jag inte hade lust att vara dumsnål den här gången. Jag vet att jag vill satsa på roller derby och kände inte för att köpa ett ytterligare ett par "okej" hjul som jag med all säkerhet ändå skulle byta ut till dyrare efter ett halvår. Så jag frågade runt i laget och flera rekommenderade kombon hårda och lite mjukare Atom-hjul. De mjukare (88a) ska sitta på insidan på den högra skridskon, så kallade "pushers". På så sätt får man bra grepp när man skjuter ifrån vid crossovers. Medan de yttre, lite hårdare hjulen (93a), ger bra gild och är bra vid t-stops. På den vänstra skridskon sitter de mjuka hjulen på utsidan och de hårdare på insidan.

Jag har följande kombo:
4xAtom Stinger narrow (88)
4xAtom G-rod narrow (93)
Narrow betyder i det här fallet 38 mm breda. Inte särskilt smala alls med andra ord. Mina gamla Boxer var 40 mm.

Nu har jag åkt tre träningar med hjulen och ska försöka sammanfatta mina intryck.

Fördelar:
Crossovers går så mycket lättare. 
Greppet är toppen utan att det påverkar farten. Senaste träningen klarade jag för första gången 25 varv på 5 minuter och det var delvis för att jag verkligen vågade ösa på nu när greppet var mycket bättre.

Samlar knappt upp något skräp alls. 
Tänk att det kan vara så stor skillnad på olika hjul! Efter tre timmars träning har jag högst ett par fläckar på hjulen.

De är tysta.
Mina gamla var så hårda och plastiga att de nästan skramlade när jag åkte. Kändes inte så kul, var lite som att åka med leksakshjul.

De är lättare att svänga med.
Skillnaden är som störst när jag gör tajta slalomsvängar. Helt klart en förbättring!

Nackdelar:
Svårare att göra plogstopp.
Det är kanske bara för att jag är ovan, men efter tre träningar tycker jag fortfarande att det är svårt att få till stoppen i och med att hjulen är olika hårda.

T-stopp är lite knepigt med vänsterfoten: 
På högerfoten sitter det hårda hjulen på utsidan vilket gör att jag glider bra utan friktion. Men på vänsterfoten har jag de mjuka ytterst, och det liksom gnuggar och vibrerar eftersom jag inte riktigt inte har vant mig vid att anpassa mig efter de olika hjulen.

Kostnaden.
Den avskräcker ju helt klart. Jag köpte från en svensk återförsäljare, men de är billigare om man köper från USA, förutsatt att paketet inte fastnar i tullen.

Slutsats:
Klart bättre åkupplevelse än med mina gamla hjul. De har inte löst alla mina problem förstås, men skillnaden är verkligen stor mellan mina gamla 200-kronorshjul (Boxer) och mina nya Atom. Huruvida det är bra att mixa hjul råder det minst sagt delade meningar om och det finns flera olika kombinationer beroende på vad man vill uppnå. Själv kan jag säga vare sig bu eller bä, men det känns i alla fall inte konstigt att åka med blandade hjul.
Hoppas nån blev lite klokare!

/Whiz Tailor

Inga kommentarer: