Sidor

måndag 7 november 2011

Gästbloggare: Whiz Taylor - Triple 8 pro knäskydd



Triple 8 Pro är en ganska ny modell och är tänkt att vara Triple 8:s svar på TSG III och 187 Killer Pads Pro. Precis One woman army konstaterar in sin recension av Killer Pads att det gäller att hålla koll på att man verkligen köper rätt modell. Triple 8 har en snarlik men billigare och sämre modell som heter KP 22 och (se illustration ovan) så samma gäller här. Det tog ett tag innan jag begrep att det inte var samma skydd.

Vad har då Triple 8 Pro att konkurrera med? Framförallt två saker: Effektiv stötdämpning, men inte lika otympliga som konkurrenterna. Priset, Triple 8 är runt 100-lapppen billigare, i alla fall i Europa.

Fördelar:
De sitter oerhört bra på mina korta ben, eftersom de är lite kortare än ex 187. Jag känner mig inte begränsad alls i mina rörelser, trots att de ger ett biffigt skydd när man flyger i marken. De sticker inte ut mycket alls heller. Eftersom jag hade supertunna skydd innan var jag rädd för att det skulle vara jobbigt med crossovers nu när knäna blev tjockare. Men det är inget problem med Triple 8 Pro. Bra fastsättning, med dubbla spännen, både kardborreband och spännband. Man behöver inte trä på sig knäskydden, utan de är helt öppna bak. Riktigt bra stötdämpning. Trots att det inte är lika tjocka som 187s så landar jag oerhört mjukt, även när jag ramlar i höga hastigheter.

Minus:
Kvaliteten på "capsen". De svarta plastbitarna är redan repade, trots att jag i princip alltid har skyddsstrumpor över. Capsen är inte utbytbara. Ett stooort minus, i synnerhet med tanke på den dåliga kvaliteten. Dessutom har  jag förstått att nitade caps kan lossna för att nitarna släpper från tyget. Det suger verkligen i så fall. Hade det funnits bra caps med kardborre, likt konkurrenterana 187 Killer pads Pro och TSG III hade Triple 8 varit ett fantastiskt knäskydd, i synnerhet för oss lite nätta typer. Men nu känns det som om jag kommer få byta mina skydd bra mycket snabbare än de som köpt 187 eller TSG. Fast om man verkligen tycker det är jättejobbigt med större skydd och kan tänka sig att byta lite oftare, ja, då kan jag rekommendera Triple 8 Pro.

P.S. Jag köpte small, och skulle nog till och med kunnat haft ett par XS. De är med andra ord inte små i storleken. DS.

Inga kommentarer: