Sidor

fredag 25 november 2011

Hur blir man en starkare roller derby-åkare?



Julie Vance aka Penny Tencherry gick från klen till stark genom ett hårt träningsprogram.

En svaghet jag har som åkare är att min överkropp är rätt klen. Därför måste jag jobba hårt för att förbättra min muskelstyrka. Just nu är jag väldigt intresserad av att styrketräna på ett sätt som hjälper mig i roller derby. Tycker det är svårt att hitta bra träningsprogram, men den här artikeln om Penny Tencherrys (Julie Vance) träning är intressant och inspirerade. Hon är lika lång (kort!) som jag och väger dessutom mindre.

På ett år lyckades hon bygga upp en rejäl muskelstryka med ett tufft träningsprogram, som gjorde att hon blev bättre som jammer och dessutom kunde börja åka som blocker. Det blir jag peppad av, även om jag är lite skeptisk till att hon verkligen lade på sig 5 kilo ren muskelmassa på bara ett år. Är man kvinna och dessutom nätt brukar det vara svårt att bygga upp någon muskelmassa att tala om. Det sägs att kvinnor i snitt bara klarar att lägga på sig runt 10 kilo muskelmassa under ett helt liv av träning och ju mindre kropp man har från början desto svårare är det. Men Penny Tencherrys resultat är intressanta hursom! En annan dag ska jag skriva mer om hur jag lägger upp mitt eget styrketräningsprogram.

/Whiz Tailor

Inga kommentarer: