Sidor

fredag 18 november 2011

Lets stretch!

Derby stance med rak rygg är min akilleshäl (även om det är mycket bättre nu jämfört med i början). Squats/ knäböj likaså. Jag trodde att mitt problem (att inte kunna gå tillräckligt djupt samt hålla ryggen uppe) huvudsakligen låg i att mina hälsenor var (är?) korta. Sedan föreslogs det att brist på "core"-styrka var problemet. Sedan att jag hade svaga fotleder. Sedan att jag hade stela vadmuskler. Slutligen att det var problem med min teknik. Gah kort sagt. Jag gjorde något slags rekommenderat test gällande flexibilitet i hälsenor och bah passed with flying colors. Men jag kan fortfarande inte sitta på huk med hälarna ordentligt nere i golvet. Inte ens två års yogande ändrade på det. Så what the hell? Surprise bitches... när jag äntligen kom underfund med att allting kan härröras till att jag är stel i höfterna. Ja, jag överkompenserar med att böja fram ryggen men när jag gör knäböj framför spegeln (vilket jag pysslade med i onsdags, därav megaträningsvärk på torsdagen) och rättar tekniken insåg jag att jag böjde ryggen för att bygga på känslan av att "komma ner" snarare än att jag faktiskt behövde det (dvs. alternativt pga av svaga magmuskler). Nej, höfterna var bovarna. Har egentligen inget med mina hälsenor att göra (som möjligtvis kan vara lite korta men som ändå inte den egentliga boven i dramat). Eller något av de andra. Bara att börja stretcha då. Hursomhelst, bra höftstretchövningar finns här! Där är även den ökända "skatehoran" medräknad, alla derbytjejers favoritstretch, oh yes, finns inget som bygger laganda som att behöva stirra in i folks rumpor medan man skrevar å det grövsta i grupp.


 
Bild från här.

Inga kommentarer: