Sidor

måndag 28 november 2011

Köpa utomhushjul



Som jag berättade häromdagen så har börjat åka utomhus. För att kunna göra det behövs mjukare hjul, som klarar av ojämna underlag. Mina heter Kryptonics 78a, är egentligen för skateboard tror jag och köptes via engelska Ebay för 300 pix inklusive frakt. Helt klart prisvärt! De har också fått bra omdömen på olika skejtforum. Enda dåliga med hjulen är att ett hjul hade kvar en gummirest där kullagret skulle sitta, den biten fick jag skära bort. Som vanligt ingick inte kullager, men jag bankade loss de som satt i hjulen som följde med mina rookieskates.

Några tips om utomhushjul
  • Köp inte dyra kullager till utomhushjulen, skräp och fukt gör att de slits snabbare
  • 82a eller lägre är vad som gäller i durometer om man ska åka på ojämna, skräpiga och kanske fuktiga underlag som till exempel cykelbanor.
  • Större diameter är tydligen bättre, däcken slits långsammare och är stabilare. 65-70 mm är vad som brukar rekommenderas. Mina är 65 mm.
  • Om man inte är intresserad av speedskating eller avancerade tricks verkar det inte vara någon poäng att bränna en massa pengar på dyra utomhushjul. De kommer ändå att slitas ner fort.
Läs även denna diskussionstråd där folk tipsar om sina favorithjul för utomhusåkning 

Inga kommentarer: