Sidor

måndag 28 november 2011

Whiz gets fit



Jag har styrketränat till och från i över 10 år. Men ska sanningen fram har det inte lett till några imponerande resultat. Mest på grund av min genetik men också för att jag gått till gymmet max en gång i veckan. Ja ofta har det gått 14 dagar mellan gångerna. Det funkar för att behålla en grundstyrka, men inte mycket mer.


När jag började med roller derby i höstas bestämde jag mig för att satsa mer på styrketräningen. Två gånger i veckan kör jag ett helkroppspass. Jag gör det numera ofta hemifrån och varje pass tar en timme. Fokus är dels de stora muskelgrupperna, men jag tränar även sånt som är rent skadeförebyggande som musklerna på skenbenen, kring handlederna och axlarna.


Så här har jag hållit på i tre månader - dvs totalt ca 20 gånger. Det är genuint astrist att styrketräna på kvällen efter jobbet, men jag är ganska bra på disciplin. Än så länge har jag inte märkt några fantastiska framsteg, men vissa saker har förbättrats.
  • En bra dag kan jag numera köra nästan 20 armhävningar med raka ben, tidigare klarade jag 15 max, ofta bara 10.
  • Benuthålligheten har förbättrats. Det kan i och för sig bero på skejtningen i sig, men jag märker också av extrakraften när jag cyklar.
  • Jag kan hela tiden öka vikterna. Mina resultat är inget att skryta om när det gäller bänkpress osv, men för min kroppsbyggnad och mina förutsättningar börjar jag bli hyfsat stark.
  • Det känns ganska bra och stabilt när jag ramlar under träningarna.
  • Jag har, peppar, peppar, inte haft några belastningsproblem än så länge och kroppen återhämtar sig snabbt efter träningen.

Ibland går jag till gymmet och kör riktigt tunga set med få repetitioner. Hade jag gjort det oftare hade jag nog nått lite längre, i och med att det finns bättre utrustning där om man ska lyfta tungt, som benpress och skivstångsställ. Jag cyklar också en hel del, vilket ska vara bra komplementträning till skejt. Och försöker springa en gång i veckan (går väl sådär just nu pga årstiden). Det som fattas är core, hatar att träna sånt, men det är viktigt, så det får bli nästa projekt.

Framöver tänkte jag blogga om några av de skadeförebyggande övningarna jag gör.

Inga kommentarer: