Sidor

måndag 24 oktober 2011

You are what you eat?

Snart ska GBGRD få en lektion i lämplig kost vid träning av en av våra lagkamrater som studerar just kost och hälsa. Ska bli intressant. Jag inbillar mig dock att jag "typ" vet hur jag ska äta men tyvärr slänger i mig en del skit ändå. Eftersom jag dock äter veggo brukar jag även inbilla mig att skräpmatsalternativen åtminstone är något begränsade. Hursomhelst, i andan av detta, beställde jag lite saker som brukade vara stappelvaror i skafferiet men som fasade ut sig själva vid stress och flytt och annat trevligt som hänt den senaste månaden, exempelvis:


Dricker det dock inte efter träning eller liknande utan blandar i det i min frukostsmoothie som består av: rismjölk, chiafrön, kakao (osötad), spenat, linfröolja samt en "portion"/ skopa Sun Warrior proteinpulver. Började äta det för att jag var orolig för proteinintag vs veggokost men efter jag testade med att väga/ mäta all min mat samt förde in i ett program som sammanfattade näringsinnehåll per dag insåg jag att protein var (är) mitt minsta problem, in fact, var det inget problem alls, även utan pulvret och trots det faktum att jag inte äter ägg och nästan inte alls äter mjölkprodukter (förutom sweet, sweet cheese). Det visade sig att jag äter saker vars ackumulerade proteininnehåll mer än väl når upp till ett rekommenderat intag för min person (vikt, kön, aktivitetsnivå etc).

Jag beställer från Iherb.com som dels har schyssta priser, dels schysst internationell frakt (i synnerhet om man delar upp sin beställning i små beställningar och använder sig av det billigaste fraktalternativet) samt dels har väldigt bra utbud av allt möjligt som är det minsta livstils-hälsokost-relaterat, inklusive mycket otippat.

Inga kommentarer: