Sidor

tisdag 25 oktober 2011

Knee falls - who needs them?!

Två superbra artiklar som ifrågasätter det här med knäfall här och här. Den sista artikeln ger även allmänna råd kring utrustning för freshies/ rookies. Tydligen har kvinnor lättare för att få knäskador (damn!) och eftersom det bara är kvinnor som kör roller derby* och vissa går in i det helt otränade utan erfarenhet av andra sporter får knäna ta mycket smällar som newbie. Oundvikligen till viss del tror jag. Alla har olika skillnivå och övar upp balansen olika mycket samt olika snabbt. Därmed inte sagt att jag tycker/ tror att knäfall är det enda alternativet, finns det något annat som är vettigare, awesome, jag vill inte heller döda mina knän liksom. Å andra sidan tror jag inte att mindre knäskydd (som de diskuterar i en av artiklarna) är the way to go, i synnerhet inte för rookies. Det är möjligtvis en sak om man har kommit upp till en viss skillnivå och har såpass god balans att man sällan ramlar. Dessutom har iallafall jag fått lära mig att knäfall (oavsett knä) helst inte ska slå i golvet utan att man ska glida in i dem. Detta är såklart inte alltid jättelätt men jäkligt viktigt om man exempelvis tränar på dem så i videoklippet när de visar knäfall med två ljudliga smällar i golvet tycker jag de vinklar dem på ett sätt som inte är okej. Dessutom tycker jag att det är orättvist att jämföra roller derby med speed skating/ jam skating/ artistic skating för att ingen av dem är sporter som innebär tacklingar/ full kontakt. Möjligtvis att hockey skulle vara mer jämförbart och jag är rätt nyfiken faktiskt hur man hanterar det här med tacklingar och fall när man börjar träna hockey?
Jag hittade detta klippet och här verkar de visa exakt samma fall som vi tränar på inom derby fast utan skydd (hu!!!):



Nu vet jag definitivt inte vad jag ska tro? Tränar man på sådana här fall inom hockey också? Har hockeyspelare samma problem med knäskador som derbytjejer?
Jag tänker mig att det också handlar om vilka slags förebyggande åtgärder man pysslar med utanför derby. Tränar man styrka off skates så kroppen är stark nog att klara allt rullande? Gör man knästärkande övningar? Har man bra knäskydd? Vilken slags träningsnivå var man på innan derbyn? Hur mycket tål ens kropp? Lyssnar man på kroppens signaler när den säger att den behöver vila? Etc. Etc.

Egentligen kanske den hela här diskussionen inte handlar om knäskydd vs knäfall vs knäskador utan att folk som inte har tillräcklig goda rullskills och balans och boutar för tidigt? Jag vet inte. Känner mig mer förvirrad än upplyst just nu.

*Sure, det finns vissa mixade ligor samt "mens roller derby" men de är undantag.

2 kommentarer:

Johanna Lu sa...

Jätteintressant diskussion. Jag har inga knäproblem (ta i trä) men har lovat att lägga av om jag får skadeproblem som inte går över (som nästan 40-åring med antagligen sämre läkkött är det inte värt det, tyvärr).

Ang knäskydd, jag har åkt med små nätta ända tills för två veckor sedan och kan säga att det inte var något vidare för knäna. Var ibland öm efter träningarna. Jag är också skeptisk till rena hårda knäfall, tror de ska användas sparsamt. Kanske luras vi av de stora puffiga knäskydden och blir mer aggressiva och mindre kontrollerade i våra fall?

One Woman Army sa...

Ja, samma här. Mina 187s har tagit bort all min ytliga knäömhet jag kunde få av mina Protecs! Nätta skydd: never again.

På sätt och vis. Jag tror att det här med att träna upp balansen utanför träningen är viktigare än vad man tror och att ändå försöka minimera fallen samt att kvickt lära sig att glida med rullan så man alltid glider in i fallen och i princip ALDRIG slamma ner i golvet förutom då när man absolut inte kan undvika det. Istället för att bara tänka jaja mina skydd skyddar mig så det är bara att köra. Dessutom, knästärkande övningar, vi borde alla göra dem :)

Det som jag blev mest intresserad av var när de i kommentarerna till artiklarna pratade om att träna in en reflex om att alltid gå lågt först när man tappar balansen så när man ramlar, ramlar man inte från en så "hög" höjd och kanske till och med kan återfå balansen genom att squata ner riktigt lågt (typ köttbulle) alt från den positionen sätta sig på rumpan.