Sidor

tisdag 11 oktober 2011

Save that knee

Mitt utgångsläge är två friska knän. Har aldrig haft problem med dem utöver att jag lyckats ramla en del och skada utsidan (sår, blåmärken, etc) då förstås. Men knäskador är lite av en ångestfaktor för mig. Dels är jag rent allmänt en nojig person och dels har jag sett personer i ens närhet som har skadat sitt knä och vilken cirkus det kan vara med rehabilitering, operationer och haltande. Jag vill gärna undvika det om det är möjligt. I roller derby är det rätt mycket kontakt, både mellan spelare och med golvet, chanserna är med andra ord rätt höga för skador. Jag lyckades vrida till knäet på min andra träning ever och jag var defintivt nära att bara gå hem och aldrig vända tillbaka, men nu blev det inte så. Det ultimata gällande förebyggande hade såklart varit just det: att inte träna roller derby men det är inget alternativ. Vad jag däremot gör, på mer eller mindre daglig basis, beroende på dagsform och tid, är att göra knästärkande övingar i förebyggande syfte. I och med att min sambo har gjort långdragen sjukgymnastik känner jag mig bekväm med att plocka övningar från hans program och daz internet utan att oroa mig för att göra fel eller överanstränga mig (måttlighet!). Men det är ju upp till en själv. Tydligen löper dessutom kvinnor ökad risk för knäskador, så vad man än väljer gällande nivå och program, gör åtminstone något (!) och ha friska knän så länge som möjligt.

Exempel på övningar:







Inga kommentarer: