Sidor

tisdag 3 januari 2012

Roller Derby Workout


Alltså, först av allt: ja man får en bra träning av dvd:n. Men, med det sagt, den är inte jättefantastiskt. Mitt första intryck är att den är väldigt "amerikansk". Tjejerna är kaksminkade, tränar i "bodys" och skimrande nylonstrumpor, fejkler konstant (freaky!) samt har med pinupbilder på sig själva mellan de olika delarna (programmet är uppdelat i stretch, mage, ben, rumpa och "off skates"/ balans/ agility).

Man kan göra större delen av programmet on skates (jag gjorde det barfota, fungerar lika bra men blir tuffare med tunga rullor på fötterna). Dessutom: de väljer att börja med stretch, vilket i min bok inte är optimalt Jag har alltid fått lära mig att stretchar man kall kan man skada sig. Och de gör ingen blandning av stretch/ uppvärmning (som typ dansare kan göra) utan gör uttänjande statiska stretchövningar, inte bra. Dessutom har de ingen avslutande stretchdel alls efter programmet är slut (which makes no sense?!). Jag trodde jag hade kört det i fel ordning men nej det är upplagt så. Jag kommer dock INTE köra den ordningen hädanefter utan börjar direkt med magdelen och sedan köra stretchdelen som avslutning. Lite mer logiskt, lite bättre för kroppen. Det bästa vore antagligen att köra en egen lite uppvärmning innan. Å andra sidan borde man inte behöva det innan ett färdigt träningsprogram, det bör innehålla ett sådant moment från början.


Annars? Mycket fokus på ben/ rumpa, vilket var väntat. Övningar kring "core"/ magen samt lite intressanta balans/ crossoversövningar i slutet som jag uppskattade. Övningarna är absolut derbyanpassade. Musiken under programmet piggar upp och jag uppskattar att de varken skrikskäller (in the american way) eller konstantpeppar under programmet för sådant blir bara irriterande i längden. Eftersom jag beställde DVDn mer av nyfikenhet än något annat är väl jag nöjd. Hade inte höga förväntningar och har definitivt lite träningsvärk i benen idag så utifrån detta har jag inget att klaga på.

PLUS:
- Viss fokus på balans (ännu mer om man gör övningarna med rullorna på)
- Crossoverövningar
- Mycket styrkeövningar för ben och rumpa
- Bra musik i bakgrunden (inklusive musik från Whip it!)
- Övningar som man kan göra med rullor på
- Jag gillar att de inkluderar hiphits som en övning, antingen mot en partner, mot en stol eller bara rakt ut i luften, tufft för benen om man gör det i derbystance och bra övning för att få in rörelsemönstret
- Uppdelat i klart avdelade bitar, lätt att göra en i taget eller allting på en gång
- Snabb frakt

MINUS:
- Stretch i början men inget i slutet
- "The image" (se ovan) lite för amerikanskt tillrättalagd för min smak
- Inga övningar alls för armar, visst jag förstår, det är ett "derbyanpassat" program men det känns konstigt att överkroppen ignoreras helt och hållet, c'mon lite armhävningar (eller något) hade varit nice
- Allting görs 20 gånger. Okej, nästan allt, tror det är en övning som körs tio gånger. Vilket blir lite konstigt för vissa övningar är väldigt lätta att göra 20 gånger medan andra är tyngre, fördelningen av ansträngning blir lite konstig (?).

Inga kommentarer: