Sidor

onsdag 11 januari 2012

Dag 2

Alltså, det här med mat och belöning. Jag är en ivrig idkare av belöningar a la 'jag klarade tentan alltså förtjänar jag en muffins' eller 'jag klarade kursen med högsta betyg alltså förtjänar jag ett par nya skor'. And so on and so on. Tyvärr är jag även ett fan av 'damn vilken jobbig dag på jobbet jag förtjänar en chokladbit'. Alltså ingen direkt win-win-strategi. Men självkontroll and all that. Så som jag tränar nu är well, för undertecknad, en rätt stor träningsmängd (sju timmar förra veckan, wtf?) och då tänker jag gärna: 'åh tuff träning, jamen jag förtjänar en kaka'. Detta då trots att jag egentligen tycker väldigt mycket om att gå på träningarna och varken behöver belöning eller tröst som motivation. Eller okej, jag gillar derbyträningar uber alles, jag tolererar resten som en väg mot målet: att bli en awesome derbyspelare. Som ett experiment (ha!) beslöt jag mig (för ett par dagar sedan) för att inte äta skräpmat/ godis/ kakor/ socker whatever samt inte dricka alkohol fram till våra MStest. Dels vore det bra för mig att bryta den senaste tidens snaskande och sådant är alltid lättare med ett mål och dels vore det schysst optimera mina chanser (efter egna förutsättningar) genom att äta bra och må bra. Visserligen är jag generellt sett inget fan av kortsiktiga mål (hell to the noes) men å andra sidan äter jag typ vettigt ändå (beror på vad man jämför med förstås) så jag brukar vanligtvis ingen "allt eller inget"-attityd utan har en mer avslappnad approach. Olyckligt nog hade jag glömt regel nummer ett: när man inte får vill man absolut bara för att man inte får. Vilket inte är så konstigt egentligen, å andra sidan mår jag rätt hyfsat med mindre svullen mage, högre energinivåer etc så jag mår såpass bra att jag kan motivera mig själv utan att ta det på för stort allvar.

Btw, dag två idag på 'Onehundred pushups challenge'. Har även lagt till en liknande utmaning på schemat, fast gällande 200 situps (dag 1 dag). Situpsutmaningen är hittills waaaayyy lättare än armhävningarna. Gillar verkligen inte armhävningar, kanske kan 6 veckors utmaning hjärntvätta mig så det ändras. Tvivlar på det, men vem vet?

2 kommentarer:

Swede Hurt sa...

det är faktiskt väldigt förvånande hur snabbt man börjar gilla armhävningar...

One Woman Army sa...

Kanske det kanske, än är jag inte helt frälst :)