Sidor

torsdag 5 januari 2012

All women, all men?

Jag har funderat lite över relationskonstellationer och uppfattningar idag. Något jag noterat både IRL och i forum och bloggar är att många (vad nu "många" representerar i det här sammanhanget) tjejer som spelar roller derby (pre-derby) exklusivt umgåtts med killar eller 90 % killar och 10 % tjejer. Vilket jag tycker är lite lustigt eftersom jag ärligt talat inte förstår personer som umgås med ett kön (medvetet) och eftersom derby består av 99 % tjejer. Vad jag menar med att jag inte förstår dessa personer är att jag allt som oftast fått höra riktigt dumma anledningar till varför de utesluter ett kön medvetet från sin bekantskapskrets. Personer är personer liksom, inte "giltiga" och "klara" representanter för ett helt kollektiv, variation existerar! Hursomhelst, den diskussionen aside, övergången från det ena till det andra är intressant eftersom man beger sig in i en grupp som består av större delen kvinnor. Och man tvingas agera och interagera tillsammans i de mest intressanta sitautioner. I synnerhet i derby som är en sport med mycket kontakt, både med motståndarelaget och egna laget, både mentalt och fysiskt. Lite ironiskt n'est pas?
Min egen erfarenhet (som är allmängiltig höhö) är att personerna jag träffat via derby är inte samma slags personer, långt ifrån, det har varit väldigt intressant att träffa folk i alla möjliga åldrar med alla möjliga bakgrunder, utbildning och yrken. Varför har roller derby en sådan dragningskraft då? Beats me. Jag själv drogs till den av massor av anledningar varav en av dem var att den är dominerad av kvinnor. Att det skulle vara för att derbyn är "tuff", "utmanande" etc köper jag inte. Finns många saker som faller under de kategorierna som inte fått ett sådant uppsving som derby. Bonnie D. Stroir har sin teori. Jag har ingen egentlig teori, det finns säkert tusen anledningar till varför personer dras till sporten och stannar (eller inte). Ja, derby är tufft och utmanande och roligt och underbart und so weiter. Men det kollektivet som har skapats de senaste åren, ett stark gräsrotskollektiv, styrt och lett av mestadels kvinnor, där folk utanför lagen arbetar som domare, NSOs, volontärer och är passionerade kring sporten och fixat allt själva, alltså, det är ju helt freaking awesome. Historiskt är bara förnamnet. Derby är också extremt öppen utåt. Det krävs ingen talang eller skill för att börja, många börjar från botten och arbetar sig uppåt. Alla hjälper varandra. Man känner sig väldigt välkommen överlag. Det är dragningen. Och det är värt att fira. Vad jag menar är inte att det ena är bättre än det andra (fast jo ibland) men att det finns viktiga anledningar att krossa myter som att kvinnor inte kan komma överens tillsammans eller åstadkomma saker som enad grupp och att det uppenbarligen finns något i roller derby som drar kvinnor till sig och fortsätter med detta. End of rant.

Inga kommentarer: