Sidor

tisdag 3 januari 2012

Crossovers

Personligen har jag gått igenom olika stadier när det kommer till crossovers: 1) Freshmeat, blodigare than ever, är stolt över att jag ens klarade av att korsa benen, tog i princip ingen fart utan "gick" ut rörelsen. 2) Börjar kunna ta fart, korsar dock inte benen jättebra, böjer inte på benen tillräckligt men börjar succesivt pusha mer med ytterbenet och få upp farten. 3) Börjar kunna ta ut rörelsen mer, har bra balans på innerbenet,  men innerbenet tar inte i så mycket som det borde och när jag blir trött/ slarvig korsar jag fortfarande benen allt för dåligt samt att ytterbenet har sämre balans. Måste "tänka" fram rörelsen och formen är fortfarande inte bra.

När jag började träna in crossoversrörelsen (som kändes jättekonstig och onaturlig), pre-GBGRD, fick jag tipset att gå i trappor. Man ställer sig med foten jämte det första trappsteget (alltså horisontellt), ansiktet mot väggen, korsar benet med det andra benet och går upp för trappan med samma rörelse om och om igen. Tränar in rörelsen och tränar styrka. Ett annat sätt är att göra crossovers framifrån, med ansiktet rakt emot trappan och tårna mot första trappsteget (som här). Jag personligen föredrar den andra varianten men each one to her own.

Quadzilla har en video om just crossovers och rörelsen han gör 2:34 och framåt är också något man allmänt kan göra hemma för att träna på rörelsen off skates. De första övningarna är såklart också bra men den sista övningen är exakt samma rörelse man gör på skates och eftersom rullande också handlar om att få in ett visst rörelsemönster och muskelminne är det bra på att träna på rörelserna i sig.

Inga kommentarer: