Sidor

måndag 16 januari 2012

Durometer!?

Det som jag tycker är viktigast att uppgradera i utrustningen som freshie är knäskydden och hjulen. Men prio 1 är absolut knäskydden. Man ramlar mycket som freshie och mycket på knäna och innan man lärt sig att kontrollera sina fall och använda olika strategier/ fall för att hitta balansen snarare än att ramla handlöst kommer knäna ta en hel del stryk. Alltså, knäskydd som är stora/ tåliga= your best friend. I början hade jag okej knäskydd men som var för stora, jag fick genast (såklart) ont i knäna när vi började träna fall och mer när vi började åka snabbare och träna seriösare och ramlade mer. Sedan köpte jag Killerpadsen, började göra knästärkande övningar, började stödtejpa innerbensknäet (efter tips från lagets sjukgymnast) och har inte haft ont sedan dess. Därmed inte sagt att man aldrig kommer skada knäet om man följer de riktlinjerna, hell noes, men man kan iallafall förebygga en del.

Vissa väljer att uppgradera hjulen, andra inte. I vår rookiegrupp har det varit blandat. Jag tycker dock att nya hjul (än de som R3orna kom med) var det som gjorde stor skillnad på hur jag lärde mig vissa saker (i kombination med lösare truckar). Att välja nya hjul är svårt, det finns hur många olika hjul som helst OCH även om det finns generella riktlinjer kring underlag och vilket hjul som passar (typ) handlar det väldigt ofta om personlig preferens. Som blodig freshie åkte jag på mina utomhushjul eftersom jag ville ha så mycket grepp som möjligt (och för att jag för tillfället inte hade råd med andra hjul hehe). Jag åker fortfarande med väldigt mjuka hjul (om än hårdare än utomhushjulen), på både trä och sportscourt och ja det innebär att jag får kämpa mer för att få upp fart men just nu för min åkstil tycker jag att det fungerar bra (även om jag har börjat kolla på att blanda upp med hårdare hjul). Hittade ett bra klipp från Rollergirlskates om hjul generellt och vad man kan tänka på och lite olika exempel på hjul. Däremot håller jag inte med om att trä skulle vara det golv som är mest "grippy", det beror nog på känner jag spontant. Hallen med trägolv vi åker i på tisdagar är halare än hallen med sportscourt som vi åkt i. Så. Men allt är som vanligt relativt.



Ps. Missa inte Swede Hurts kloka råd och tips till tjejer som vill börja med roller derby och vad man kan tänka på innan man går på en try out! Innan jag började i GBGRD hade jag åkt en del utomhus, jag var fortfarande jätteosäker  och totalt rookie men det var skönt att inte behöva börja från noll med rullandet på lagträningarna. Ds.

EDIT: Tydligen är trägolvet som amerikanerna åker inte alls jämförbart med det trägolv som vi har i våra svenska gymnastiksalar och just det amerikanska trägolvet är väldigt grippy medan det svenska oftast är halare. Bra att veta!

2 kommentarer:

Swede Hurt sa...

trägolv som de åker på är helt annorlunda än de gamla gympasalar som vi svenska knagglar runt på... Trägolv har de ofta i rollerrinks - jättefint lackade och SJUKT greppiga!

One Woman Army sa...

Aha så det är så det ligger till... ja det förklarar ju en del...