Sidor

lördag 7 april 2012

Ta bort kullager utan verktyg

Ägnade mig åt allmän rullfix igår kväll. Vilket bland annat innefattade nya kullager till mina hjul. Att ta bort kullager kan vara lite knepigt, det kräver en del utrustning och dessutom kan man paja kullagren om man är för hårdhänt. Så igår bestämde jag mig för att testa lite nya metoder. Jag hittade ett fiffigt knep att ta bort de inre kullagren genom att vicka loss dem. Dessutom kom jag på ett eget knep där jag tar toestops till hjälp för att få loss de yttre.

Så här kommer Whiz guide till hur man tar bort kullager utan verktyg.


Ta loss hjulen från skejtsen. Sätt tillbaka hjulet en bit, så att det sitter lite på snedden.


Håll hjulet snett så att det tar fäste i kullagret och börja dra, eventuellt kan du vicka lite också ifall kullagret sitter trögt. Vips så lossnar kullagret. Det går ännu lättare om du klämmer fast skejtsen mellan benen och drar.


Nästa steg är att ta bort de yttre kullagren. Du behöver ett toestop och helst ett mynt också för att skydda kullagren. Lägg i myntet.


Sätt i toestoppet och banka. Jag "fuskade" och tog en hammare, men det går bra med vad som helst som är hårt. De lossnar lätt som en plätt. 

Japp, då var mina skejts redo för morgondagens prövning. Hoppas allt går vägen. Pallar inte att misslyckas med MS-testet en gång till. Min strategi är att pressa mig hela testet och verkligen vara aggressiv i alla övningar, så att det syns att jag ger allt. 

Heja oss allihopa som ska göra testet i morgon! 

/Whiz

1 kommentar:

One Woman Army sa...

Fungerar finfint att använda axeln till att ta ut det andra kullagret också, men generellt sett ska man inte göra det för ofta (på något kullager) för det skadar gängorna på axlarna lite varje gång :D