Sidor

söndag 29 april 2012

Grass roots movement

Roller derby är egentligen en social revolution. Kulturen, kontexten, grupperingarna och den tillåtande atmosfären som har skapats tillsammans med gigantiska nätverk är helt exceptionell. Det är en sport men den kulturella inverkan den har är massiv. Den har skapat kvinnor som har vunnit fantastiska erfarenheter, kompetenser och styrkor, processer som är ständigt pågående och som startas om och om och om igen på kontinenter överallt i hela världen. Den omdefinierar och ifrågasätter etablerade stereotyper om kvinnor, människor, kvinnor i sammanhang och grupper tillsammans och såväl idrottsliga som sportsmannamässiga prestationer. Jag är väldigt fascinerad av fenomenet och önskar att jag någon gång kommer få chansen att studera det, den ultimata kombinationen av mina två största intressen just nu: forskning och roller derby. Detta försöker jag tänka på och fokusera kring en sådan här dag när man kommer hem från en fantastisk tre timmars träning där man fick så jävla mycket stryk att man bara vill ge upp hela tiden och konstant kände sig sämst, men man fortsätter ändå. Det börjar kännas som om jag rör mig baklänges i utveckling på vissa områden men det här med lärande är ju aldrig en spikrak utveckling (lärarmantra som inte låter lika övertygande när det handlar om en själv). Nåja, karaktärsbildande ska det vara tydligen.

Idag gästades GBGRD av Kix deVille från STRD och vi gjorde riktigt bra övningar och hade diskussioner som hon höll i som gjorde att många teoretiska resonemang klickade i huvudet (iallafall i mitt) även om kroppen inte ville lyda vad jag tyckte att den skulle göra. Slutsats: jag behöver titta på mer bouts. Och rulla utanför träningarna så fort jag får tillfälle. Mer av allt helt enkelt.

- Finding your life's passion at the roller derby rink 

 

Fantastiskt tal kring roller derbys historia och kulturen just nu.

Inga kommentarer: