Sidor

söndag 1 april 2012

Postbout - Best Coast Riot

Alltså, boutet var helt sjukt lyckat, det kom så mycket folk att alla bara stirrade i chock minuterna innan allt kickade igång. Har hört lite olika siffror men runt 850 pers i publiken tydligen. Stod i mitten som penalty tracker och varje gång någon av GBGRDs jammers fick lead eller tog poäng vibrerade hela hallen av jubel. Bara som NSO var det maffigt att uppleva, att stå i mitten är en särskild känsla. Ställningen blev STRD 168 och GBGRD 91, där GBGRD tog en rejäl revanch i en stark andra halvlek. Tjejerna var så himla grymma!

Okej, penalty trackandet, första jamsen var alla i chock över straffen som kom in (det var många), stressigare än vad jag upplevt innan, kändes som en stor käftsmäll men det gick bra men det var en tuff match för alla domare och NSOs. Här tänkte jag skriva en finfin redogörelse om själva upplevelsen men eftersom jag var del av Team No-fun så blir det inget av med det. Team No-Fun=domare och NSOs, vilka ska agera neutrala och så objektivt som möjlig. Upptäckte dock fina saker om mig själv och "spelreglerna" som att när jag är väldigt stressad skrattar jag gärna mycket (vilket är ett stort no-no som NSO) och att man som NSO inte ska skrika timeout tre sek innan jamet går igång eftersom det kommer göra HeadRefen väldigt irriterad (hehe). Dock visade det sig att det var på goda grunder och jag gör hellre bort mig (och upprör någon) och ser till att allting är fair and square än vad jag håller käften och låtsas som ingenting. Efterfesten var annars episk. Så många fina människor samlade och glädjen och stämningen var oslagbar. Jag är så väldigt glad att jag fick för mig att börja med derby. Det har gett så mycket, mycket mer än vad det har tagit!/ Nöjd_tjej_84.

 Här finns det fina bilder från boutet: MorgansKort och Foton by Patrik Blom. Fotografierna nedan är av Fredrik Tanfara.

3 kommentarer:

Johanna Lu sa...

Min man var med och kollade och vi hade en jätteintressant diskussion efteråt där han menade att RD:s kan få svårt att växa till en bred idrott om den fortsätter vara beroende av så många NSO:rs och domare. Det blir svårt att arrangera tävlingar för mindre ligor, ev ungdomslag osv för det kräver många frivilliga runt omkring sporten.

Jag tycker han har en viktig poäng. Orsaken är förstås bla det ganska komplexa regelsystemet och alla minors som ska hålla redas på. Flat-track roller derby i sin moderna tappning är ändå en ganska ny sport och jag kan tänka mig att den kommer att finjusteras en del i framtiden.

One Woman Army sa...

Alltså, det beror på. Alla NSOs och domare behövs, otroligt mycket, i synnerhet på rookiematcher etc, straffmängden är ofantlig och för att hålla matchen säker och så. Jag vet inte om jag vill att den ska växa till en bred idrott (vad menar man nu med bred?). Just med Derby så finns det ju en kultur runtomkring som drar till sig väldigt mycket folk som vill engagera sig oavsett, så jag tror att det nog kan ordnas. Dessutom är ju just de positionerna något som är jättebra för rookies, freshmeat att ta hand om i början av sin "derbykarriär". Det finns både nackdelar och fördelar med att derbyn är såpass ny, ett nystartat handbollslag hade inte kunnat ha en första match med så mycket stöd och publik som vi hade i lördags. Dessutom ska man inte glömmma att förra gången derby var intresserad av att bli bred och fånga publik dog den ut, så anpassning är bra men för vem och hur?

Johanna Lu sa...

Själv är jag övertygad om derbyn kommer att breddas den här gången(dvs få fler lag, fler nivåer, osv). Inte minst för att den har slagit mer internationellt den här gången och i USA finns det ju tex junior leagues.

I så fall blir subkulturstämpeln svagare, vilket samtidigt vore trist som du säger just för att kulturen kring sporten speciell. Läste en tråd på en blogg om det här med alla NSO:s och då var det någon som tippade att i framtiden kan teknik underlätta, typ headsets och digitala räknare. Det kanske redan finns utomlands?