Sidor

fredag 2 september 2011

Startpunkt

Så var börjar man? Lyckligtvis finns det massor med spännande nybörjarguider och tips online gällande både träning och utrustning, här är några exempel jag har läst/ tittat på som newbie och kan rekommendera:

- The frest meat file
Helt ovärderlig, rekommendationer och anvisningar om allt från utrustning till att välja derbynamn. Rollergirl som har skrivit The Fresh Meat File har även andra guider gällande "maintenance, sizing, beginner training".

- Bay city Bombers training guide
En del bra tips kring övningar/ träning man kan börja med innan man ens varit på en try out men har utrustning samt lite exemplifierande klipp/ bilder.

- Catherine Werst (aka Stray cat) från Central Coast Roller Derby har filmat en hel del "roller derby for dummies"-klipp som finns på youtube om allt från att stanna till att ramla till utrustning till hur man lär sig crossovers.

- All derby drills är egentligen ingen nybörjarguide per se utan mer en samling roller derby övningar som RDlag använder sig av på sina träningar (alla möjliga nivåer, från nybörjare till avancerad). Det är ofta inget man kan göra på egen hand eller som total nybörjare men kan ge en hint om vad man har att vänta sig. Finns ibland även klipp från träningar med olika övningar de skriver om. Kul att titta på och upptäcka!

- Ett av de första tipsen som jag tog till hjärtat var: Åk inomhus och ha på dig rullorna så mycket som möjligt medan du gör andra saker! Innan jag ens hade testat mina rullor utomhus testade jag de inomhus och rullade, kravlade och vinglade mig fram i lägenheten. Men det var inget dumt tips, tack vare detta hade jag lite balans när jag väl tog mig ut. Det ökade självförtroendet  och gjorde att det kändes en aning mindre ovant. Jag är dock så långt ifrån en naturlig talang man kan komma så jag var fortfarande en katastrof men det kändes lite bättre än vad det hade gjort annars. Tjejen i klippet övertygade mig: (dock valde hon att städa i sina rullor, jag städar knappt off skates men det är upp till var och en vad man väljer att göra)

Inga kommentarer: