Sidor

fredag 16 september 2011

Rookiegear.

En del av utrustningen i rookie-paketet jag köpte...


Efter tryouten ville man ju sätta igång och rulla omgående, och det var således dags att skaffa sig sin egen utrustning.

Roller derby är en materialsport, och som svensk (oerfaren) åkare kan det vara lite svårt att hitta rätt bland engelska storlekar, amerikanska storlekar, herrstorlekar och damstorlekar, kostnader och allt vad det nu är man skall veta, på nätet. Och om jag skall vara ärlig så var det en fullkomlig djungel för mig.

Om man skall beställa från utlandet är nog Storbritannien att rekommendera, eftersom det är ett EU-land så slipper man den tullavgift som kan komma om man beställer exempelvis från USA.

Jag har läst skräckhisorier på nätet om tjejer som beställt från staterna, fått vänta tre-fyra veckor på sitt paket och sen fått betala en tusenlapp i tullavgift när paketet passerat den svenska gränsen. Klart ovärt, och inget jag ville chansa på.

Mina fötter är ett ämne för sig, breda och knöliga och jag var orolig att skatesen inte skulle passa. Så jag valde helt enkelt att till slut beställa ett Derby Rookie package från SwedeVix.

Så vitt jag vet är det den enda svenska sidan som man kan beställa från, vilket också var en säkerhet för mina knöliga fötter: Det kändes liksom enklare att ha kontakt med de på SwedeVix och enklare att byta om nu skatsen skulle vara för små.

Jag betalade allt som allt 2700:- för ett par Riedell R3:or med Radar flat out-hjul på, knäskydd/handledsskydd/armbågsskydd, ett tandskydd, en TSG-hjälm, Riedell toe-caps och ett verktyg till skatesen. Frakt ingick såklart i detta priset.

Nu har jag haft möjlighet att testa mina skates och skydd under några träningar, och jag måste säga att jag är grymt nöjd med allt! Jag var lite orolig att knäskydden inte skulle skydda ordentligt i fallen, eftersom de som ingår i paketet är basskydd. Men det är inget att oroa sig, de håller :)

Och ja, jag kommer att beställa nya toe stops, är inte riktigt nöjd med de som sitter på R3:orna. Vill ha runda med lite "fjooong!" i, så jag är precis just i detta nu på väg att beställa dessa.

Vad kan man säga mer om utrustningen då? Ptjooo, om ni inte väljer ett paket - utan vill köpa utrustningen separat, glöm för all del inte att beställa toe-capsen, en yttepyttesak som är jätteviktig att ha om ni inte vill förstöra skatesen rätt snabbt. Jag har bara tränat några gånger hittills, men är redan glad att jag har dem, för de slits - och hade man inte haft dem över tåspetsarna, så hade det ju varit skatesen som hade slitits.

Vad skall man ha på sig då? Inte för varmt (du kommer att svettas floder!) och inte för fladdrigt. Jag kör på linne, leggings och shorts. Och glöm inte att klippa sönder ett par gamla fotbollsstrumpor/leggings/raggsockar/whatever och trä över knäskydden så det inte blir märken i golvet när du faller på knäna - ett tips bara ;)

Idag är jag så jäkla pepp efter gårdagskvällens träning som vi var 24-25 pers på . Så jäkla roligt var det, längtar redan efter söndagen, men misstänker att vi inte kommer att vara lika många då eftersom en del av tjejerna skall på Roller Derby Nuclear fallout i Malmö. Hade varit roligt att hänga på, men jag tänker stanna hemma och nöta t-stops, crossovers och fall istället. Minst lika roligt det ;)

Över och ut.

/Andrea

Inga kommentarer: