Sidor

onsdag 7 september 2011

Roller Derby - en chans att visa upp sig?

Det som gör mig mest provocerad med folk som tycker att roller derby är någon slags ursäkt för tjejer att visa upp sig i hotpants och tajta kläder är dels att andra sporter som inkluderar tajta kläder inte beskylls för samma sak (hört någon säga att brottare egentligen bara vill vicka på rumpan i tights och kramas lite?) och dels att hade folk förstått hur mycket tid, energi och resurser som ligger bakom derby hade de inte uttalat sig. Om jag (läs: man) nu verkligen ville "visa upp mig" (vilket tycks vara någon konstig drift som är både uppmuntras och häcklas hos tjejer) skulle jag verkligen lägga en smärre förmögenhet på utrustning, lägga ner fem timmar i veckan på träningar (och det är bara lagträningarna, då räknar jag inte med all annan träning off skates), ha konstant träningsvärk, ha blåmärken överallt samt svettas som en gris för en yttepytte chans att jag någon gång i framtiden kommer få bouta i hotpants? Va? 
Vadan denna svada? Kan bero på (som en lagkamrat påpekade) att de tidningar som valde att täcka vad som de facto hittills var nordens största roller derby turnering (The Battle of the Nordic light) fokuserade på helt andra saker utan att faktiskt nämna resultatet. Men alla som sportat någon gång vet ju att det inte är resultatet som räknas utan hur snygg man är i shorts. Dumheterna vet inga gränser ibland.

 Från här.

2 kommentarer:

Final Cunt Down sa...

Åh, Så rätt! Som den charmiga mannen vi en gång mötte i slottskogen (men som alla som spelar derby kommer möta nån version av) sa: "Roller derby? då har ni såna där guldhotpants och en stång va?" Nästa gång ska jag kolla om han var gammal brottare..

One Woman Army sa...

The idioti!!! Grrrr!!!