Sidor

torsdag 1 september 2011

Rookie set up

Jag köpte utrustning innan jag joinade laget eftersom jag började rulla i början av sommaren men kom med laget i augusti så när jag valde och vrakade gick jag helt på allmänna rekommendationer för nybörjare som jag hittade online i diverse forum och bloggar och hittills har grejorna tjänat mig väl. Jag valde också bort de allra dyraste sakerna eftersom jag inte då visste till 100 % om roller derby var någonting för mig. Samtidigt ville jag inte skada mig och ha utrustning som håller mer än en månad. Nu i efterhand är jag rätt nöjd med allt förutom möjligtvis mina inomhushjul.

Mitt kit:

Pro tec hjälm

Pro tec Street knäskydd och armbågsskydd

Handledsskydd: SFR
Riedell R3:or

Toestops: Gumballs
 Utomhushjul: Krypto Cruise Wheels Red
 Toe guards: Derbyvixen
Eftersom jag inte ens som absolut fräsching kunde leva med de konstiga trekantiga toestopsen som är standard på R3orna, de flyttade sig och kändes instabila, valde jag att uppgradera dem till runda toe stops då jag tack vare diverse roller derbyrelaterade youtube-klipp blev informerad om att runda toestops was the shit. Ju större desto bättre resonerade jag. Jag älskar dem men kan inte riktigt påstå att mitt beslut att skaffa dem (då!) var baserat på någon exakt kunskap. Jag kunde lika gärna ha hatat dem. Tur var väl att det blev tvärtom. SFR handledsskydden var inget aktivt val egentligen, det var det enda märket inne som hade min storlek när jag beställde, så det var mer slump än annat. Pro tec skydden valde jag dock medvetet för sökningar online indikerade att de var stabila nog för att klara alla fall i derby men kostade samtidigt inte skjortan. Med tanke på hur många gånger man ramlar på knäna ska man absolut INTE skimpa på knäskydden. I början tar man också emot sig rätt mycket med händerna så skimpa inte heller på handledsskydden. Armbågsskydden är såklart också viktiga men i min mening inte lika mycket. Hittills har jag inte slagit i dem någon enda gång (förutom de gånger jag testat baseball slides).

R3orna trivs jag definitivt med, har inte fått skavsår en enda gång (padding ftw!) men inomhushjulen är inte top notch. De glider och tappar greppet när jag åker inomhus. Och tro mig, jag kommer inte upp i några fantastiska farter, därav att det känns inte riktigt okej. Jag har planer på att införskaffa lite mjukare hjul med mer grepp framöver dock. Detta är säkert en smaksak och beror på vilket underlag man åker på. Mina utomhushjul däremot är underbara: smala och mjuka. De första gångerna jag åkte ute rullade jag på en grusig parkering med mina hårda inomhushjul och kände varenda lilla grusbit. Ostadigt och bumpy. Första gången jag testade Kryptoshjulen utomhus däremot: som att glida fram på den mjukaste yta ever. Jag går aldrig tillbaka till hårdare hjul, för att jag ska överleva gruset ute (som tycks finnas ÖVERALLT) är det mjuka hjul som gäller. Vissa bryr sig inte jättemycket, för mig: livsviktigt (!) för annars känner jag mig väldigt ostadig och får mer ont i fötterna. Toe guardsen är från Derbyvixen (som finns med alla möjliga figurer och i andra färger) men de är absolut ingen nödvändighet. Att skydda tån på rullorna är nödvändigt förstås men det finns mycket enklare varianter; rektangulära läderbitar man spänner fram på samma sätt som är mycket billigare eller det allra billigaste: gaffatejp runt toppen på rullan. Det är lite upp till en själv. När det kommer till kullager kör jag med dem som R3orna kom med och en annan variant jag köpte till utomhushjulen för att slippa byta mellan hjulparen (tro mig, att byta kullager flera gånger per vecka, är inte något man vill hålla på med) men kommer inte ihåg vilket märke det var, rätt basic antagligen.

Jag har även två verktyg, ett basic som kom med rullorna när jag köpte dem och ett t-format som jag gillar bättre när jag byter hjul men tekniskt sett fungerar det första till både hjulbyte, trucklossande samt toestopsåtskruvande. Mycket är med andra ord smaksaker och bekvämlighet medan annat är lite mer allmängiltigt. Som rookie vet man ju inte riktigt hur ens preferenser ser ut. Hade jag valt att köra en try out först med laget hade jag fått låna utrustning och kunnat testa innan, helt klart den enklaste (och billigaste) vägen till att upptäcka vad man gillar (eller inte gillar) men det är lätt att vara efterklok förstås. Dock är jag i nuläget helnöjd så har inget att klaga på.


Inga kommentarer: