Sidor

tisdag 12 juni 2012

Nya knäskyddsskydd

Okej, mitt förra försök gick sådär, de gick sönder lite redan på första träningen men höll ändå helt okej fram tills ungefär nu. Det enda riktigt negativa var att på vissa golv gick det verkligen inte att glida alls på knäskydden längre. Men, å andra sidan slapp jag all värme över knäna och jag slapp trasiga sönderklippta strumpor som åkte ner hela tiden. Plus jag gillar att virka, helst så monotont som möjligt så hjärnan riktigt kan slappna av, det är faktiskt rätt mysigt att sitta framför en film och virka skydden. Den här gången blandade jag två garn, ingen egentlig eftertanke, jag tog vad som fanns hemma i garnlådan men tänkte att om jag virkar med dubbeltråd kanske de är mer tåligare än förra gången då jag bara använde en tråd. Så, denna gången, blev det en mix av grönt och svart. Färgen blev väldigt brokig, i mitt huvudet hade jag nog tänkt att blandingen skulle bli snyggare än den blev IRL men jaja, det är inte hela världen. Själva mönstret till skyddet är egentligen busenkelt och är visserligen något så när anpassat för mina knäskydd (187 Pro Killer pads) men oftast skiljer ju sig inte formen så himla mycket på olika caps så länge man har lite koll under själva virkandet är det chill oavsett vilka skydd man har.



Knäskyddsskydd, Killer pads:
(varje varv inkluderar såklart en extra lm för att vända, dessa är inte medräknade i mönstret)
Börja med 17 lm, vänd.
Rad 1-2: 17 fm, vänd.
Rad 3-4: Fortsätt med att göra fm varje varv, utöka med 1 lm varje varv, vänd.
Rad 5- 6: Fortsätt att göra fm som vanligt varje varv.
Rad 7-11: Fm hela raden, plus 1 lm (på varsin sida av skyddet), vänd.
Rad 11-16: Fortsätt att göra fm som vanligt varje varv.
Rad 16-18:  Fm hela raden, plus 1 lm (på varsin sida av skyddet), vänd.
Rad 18- 25: Fortsätt att göra fm som vanligt varje varv.
Rad 25-29: Minska 2 fm per varv. Sm för att avsluta.
Efteråt trär jag i garn längs sömmen på skyddet, drar åt (skyddet blir som en liten mössa) och trär ovanpå capen (som jag lossat lite från knäskyddet), syr några trådar bakom om det behövs och för att se till att skyddet sitter där det ska. Finito!
(jag använder förresten en rätt stor virknål, 5mm, USH8, köpte den på Etsy för längesedan, har man en mindre nål behövs det fler rader)




Inga kommentarer: