Sidor

torsdag 14 juni 2012

Hjärnskador

I tisdags på träningen kommenterade Fisken att jag verkar slå i huvudet ofta på träningen och uttryckte lite oro över detta. Jag var kvick med att försvara mig med att nja visserligen fick jag lite slag (eller snarare rullor och knän eftersom folk ramlade på mig som redan var nere) i huvudet i söndags och det var en smäll på en gemensam träning men bara dessa två tillfällen sedan ungefär bootcampet i december då jag slog i backen när vi övade starter. Sedan googlade jag hjärnskador hos idrottare idag och bah hell noes. Det finns något som heter "boxer dementia" eftersom hjärnan blir så kraftigt skadad av alla slag. Meh. Tydligen har det också studerats på amerikanska fotbollspelare, som ju utstår en hel del smällar mot kropp och knopp, vars upprepade huvudskador ger samma skador i hjärnans vävnad som alzheimers. En stor bidragande orsak var regelbundna "lättare" slag under en längre tid. Damn. Det är bara att sluta slå i huvudet eller hamna underst i pileups. Eh.


1 kommentar:

Mad Fish sa...

Haha, det var inte meningen att göra dig orolig, jag vill bara inte att du ska skada dig ju!