Sidor

måndag 26 mars 2012

Delsjövägens cykelbana invigd



Kom hem från spa i söndags och var så himla pepp på livet att jag bara ville ut och rulla efteråt. Lyckligtvis fick jag med mig min äldsta dotter, som gillar att åka inlines. Jag måste ge en eloge till Göteborgs kommun för att de redan sopat undan gruset på så många cykelbanor. Lite spillgrus från mindre vägar låg kvar men i övrigt var underlaget toppen. Delsjövägen/Munkebäcksvägen, som går från Munkebäckstorget via Kålltorp till Örgryte är med säkerhet en av de bästa vägarna för rullskridskor i Göteborg. Den är flack (en ovanlighet i den här stan), har endast ett fåtal trafikljus och asfalten håller hyfsad kvalitet.

Sträckan är 2,7 km lång, men den kan göras mycket längre om man till exempel fortsätter mot Partille via Fräntorp eller åker den nylagda cykelbanan som går från Gamlestans fabriker till Munkebäcksmotet. Tror dock att den sistnämnda är lite mer kuperad.


 Redo för skejt. Notera gruset på gångbanan, privata fastighetsägare sköter inte städningen så bra som kommunen tyvärr. Lyckligtvis bor vi bara ett stenkast från Delsjövägen. 

 Helt underbart väder. 

 Jag har köpt ett par inlines till Stella som vi ska dela på. Har aldrig åkt inlines så det ska bli intressant att testa framöver. 


Sträckan på kartan. 2,7 km enkel väg. Stella bönade och bad om att få åka längre, men det var dags att åka hem och laga middag.

/Whiz

Inga kommentarer: