Sidor

måndag 5 december 2011

Atom Poison Venom Slims


Som sagt, mina nya älsklingar. Hur fungerar dem då?
Alltså, för det första, jag läser en hel del rdforum och rdbloggar och tydligen finns det en uppfattning om att smala hjul (narrow, slim) inte är något för nybörjare. Det kanske är sant för vissa men jag trivs väldigt bra på smala hjul och jag tror att det handlar mer om personliga preferenser än skillnivå. Visst, breda hjul är snäppet mer stabilt men det är också mycket lättare att fastna i andra åkares hjul med breda hjul, något som kan vara rätt jobbigt som rookie. Jag brukade i början av mitt rullande "hjullåsa" mig själv. Väldigt underhållande (eller inte). När jag blev trött och försökte mig på crossovers fastnade hjulen i varandra upprepade gånger och har fällt mig mer än en gång. Detta försvann med smalare hjul. Å andra sidan berodde det nog minst lika mycket på övning och att ens skills ökade men ändå.

Första hjulen jag åkte på var de hjul som kom med mina R3or; 95a, 43mm, breda, plastiga och sög upp allt damm i hallen vilket ledde till inget grepp och mycket halkande. Efter detta: mina utomhushjul (röda transparenta Kryptohjul 78a, 38mm), a.k.a mina studsbollshjul, som kom in som avbytare för att vadsomhelst verkade som en förbättring till R3ornas Radarhjul. Fungerade mycket bättre än R3hjulen men fick kämpa väldigt mycket för att få upp någon slags fart, gjorde 25/5 till en mardröm. I gengäld halkade jag aldrig mer i kurvorna. Däremot var t-stop lite av en utmaning. Stadigt grepp i packövningar och mycket mindre hjullåsande. Men svåra att svänga med. Give and take.

Mina förutsättningar:
174 cm, 65-70 kg (har inte vägt mig sedan i somras, då var det 65, gissar dock på att jag gått upp), åkte innan på supermjuka hjul, var intresserad av snabbare hjul med grepp, åker på smutsigt sports court, är rookie (men mycket mindre rookie än tidigare hehe) och gillar smala hjul.

Mitt val föll på: Atom (Poison) Venom (Slims); 84a, 38mm x 59mm.

Dessa hjul är både smalare och mindre än "vanligt". Jag hade ju innan beställt smala Poisons innan (som Posten slarvade bort) så när jag bestämde mig för att köpa nya (igen!) tänkte jag från början köpa likadana. Jag var nyfiken på Venom innan men eftersom de var dyrare så ville jag inte "chansa". Men den affären jag beställde från denna gången har samma pris på Poisons (smala) som de i venom-style så jag tänkte äh vafan.

Tydligen skulle mindre hjul ge en "nära-golvet-upplevelse" som hette duga. Kanske hade jag för höga förväntningar, för jag kände inte av det särskilt mycket. Men visst, i jämförelse med större, breda hjul är det annorlunda att åka på dessa. Framförallt är jag helt lyrisk över hur mycket snabbare jag åker, med mindre ansträngning mind you och utan att behöva kompromissa grepp i kurvorna. Men eftersom jag gick från väldigt mjuka hjul till dessa, färgar det såklart min upplevelse. Det är inte hjulen exklusivt förunnat att jag åker snabbare, hårdare hjul hade såklart varit bättre oavsett. Detta ska alltså ses i relation till hur sakta jag åkte förut samt min upplevelse av det. Tydligen ska även mindre hjul ge snabbare acceleration men sämre maxfart. Ingenting jag märkt av men eftersom jag är rookie är det svårt för mig att jämföra ordentligt. Jag tycker dock det är mycket lättare att röra på fötterna generellt sett. De har en lustig kombination av grepp och glid som är väldigt intressant. Idag har jag exempelvis rullat inomhus med dem. Att städa/ diska/ plocka/ laga mat och rulla samtidigt är bra övning. Man lär sig små rörelser och att lyfta på rullorna (och lets face it, som rookie är all rulltid bra rulltid). I dessa moment är hjulen väldigt mycket mer lätthanterliga. På banan är de outstanding. Jag är mer än helnöjd. 
(Kan hända att jag mixar dessa (som pushers) med Atom Jukes 2.0 (88orna då) någon gång i framtiden. Men det lär inte hända på ett tag. Jag är nämligen fortfarande inte övertygad om att olika hjul på samma gång är något för mig.)

Till höger; kökshandduk och sambons byxben.

Btw, åka inomhus is the shit. I synnerhet som rookie och när utomhusrullande är något begränsat (exempelvis nu under vintern med kyla, regn och slask). Här finns mer rookietips och en video om just inomhusåk! Viktigt: jag bär knäskydd inomhus även om jag inte gör något avancerat, skada sig vill ju ingen och är man en otursfågel som undertecknad; chansa inte. Dock har jag på mig mina gamla knäskydd, som är lättare och nättare och räcker gott till eventuella fall inomhus. Orka dra på sig Killerpadsen när man ska diska liksom. Apropå disk; diska i derbystance, kul och utmanande. Och jobbigt. Vilket vi alla egentligen vet betyder 'bra' när det kommer till träning.

Inga kommentarer: