Sidor

fredag 30 december 2011

Yoga

Derby är hardcore, yoga är det inte, I get it, men det finns massor med vettiga anledningar till att slänga in lite yoga mellan derbyträningarna, beroende på vilken variant man väljer. Hatha yoga exempelvis är typ glorifierad stretching, bra för avslappning och smidighet, inte fantastisk träning. Ett av mina favoritprogram (klipp nedan) fokuserar istället på styrka, ben, balans samt "core", väldigt väsentliga saker att träna på för derbyspelare. Jag har iförsig slackat lite med yogan sedan jag började med derbyn (men som vanligt går sådant ändå i perioder för mig, ibland massor, ibland ingen yoga alls) och det märktes när jag gjorde programmet igår. Jisses, vilken skillnad, på ett bra sätt. Det märks att benen fått sig en omgång av all rullträning för benövningarna var mucho lättare. Ironiskt nog var balansen okej men lite sämre jämfört med förut. Right. Har ändå konstaterat innan att balansen skiljer sig mellan mina ben (både on och off skates): vänster: bra, höger: sådär. Dags för mer balansövningar. Hursomhelst, klippet nedan, great stuff. Kan såklart inte jämföras med en riktig yogakurs ledd av en lärare men är gratis, tillgängligt, kräver ingen utrustning och enkelt är att göra hemma. Dock är det en blopper i slutet under "avslappningsdelen" så jag brukar använda slutet på ett annat program som avslappning eller någon musiksnutt, här är en lugnande musikbit som jag brukar använda. Man kan förstås använda precis vilken musik man vill, när jag yogar utan klipp utan efter något program jag gjort på gamla kurser och har i huvudet eller helt enkelt lite som andan faller på, kanske jag väljer lite klassisk pianomusik eller har en playlist med Dark Tranquility, whatever liksom, kör på det du är mest bekväm i, finns inga regler. Ett annat tips är att kolla in Sadie Nardinis youtubekanal, alltså den kvinnan, hon är så himla fantastisk och hennes version av yoga är mycket mer fokuserad på "core" och styrka och betydligt mer go än "klassisk yoga", man svettas definitivt och magmusklerna får sig en rejäl omgång, mitt favoritprogram är detta, it will kick your ass. Go go go!

Inga kommentarer: