Sidor

tisdag 27 december 2011

Boktips: The complete book of roller skating







På det glada 90-talet, det vill säga förra gången jag rullade, brukade jag låna den här boken från biblioteket. Jag minns den som oerhört inspirerade - förutom massor av tekniktips så innehåller boken mängder med porträtt av människor som gjort rullskridskor till en livsstil. För så var det verkligen i USA i slutet av 70-talet och början av 80-talet. Jag minns när jag intervjuade en aerobicstränare för några år sedan som bodde i LA på  80-talet, hon berättade om hur hon brukade åka rullskridskor till Jane Fondas träningsstudio. Det konceptet känns så himla tidstypiskt och härligt! Och själv drömmer jag om att en gång få gå på roller disco. Det finns tydligen kvar i USA och för en disko- och roller lover som jag låter det som rena himmelriket.

Hursom, nu när jag börjat åka igen blev jag sugen på att köpa boken, som dessutom hade ett kapitel om roller derby ville jag minnas. Hittade den begagnad på Amazon och den är minst lika bra som jag hade för mig. Författaren (som du ser på omslaget) har helt enkelt gjort världens bästa bok om rullskridskor! Här finns precis allt man vill veta, och den känns fortfarande aktuell, trots att den har över 30 år på nacken. Dessutom är kapitlet om roller derby intressant läsning. Det är skrivet precis när sporten börjat få ett uppsving igen i slutet av 70-talet, fast tydligen är roller derby rätt illa ansett av "sportetablissemanget" . Men som författaren skriver:
In spite of the fact that Derby remains one of the most controversial subject in sports, few people who have sat in a front row could dispute the extraordinary skills of the skaters. /.../ Besides the fact the skater should have the quickness and endurance of a speed skater, he or she must have the reflexes of a skilled martial artist, the flexibility and acrobatic skill of a gymnast and physical strength of a hockey player.
Det tycker jag är så himla sant och är vad som är så roligt och utmanande med att hålla på roller derby. Det kräver många olika talanger och det får man vara ödmjuk inför som rookie när man kämpar med att bemästra alla moment i denna komplexa sport.

Boken finns på Amazon.com och begagnad kostar den inte många dollar alls. Jag tror jag gav 4 dollar för min.

Inga kommentarer: