Sidor

fredag 16 december 2011

Träna när man är förkyld?


Whiz Tailor laddar inför bootcampet.


Jag, "som aldrig blir förkyld", vaknade i morse med rejält ont i halsen och snuva. Känns extra surt i och med helgens bootcamp som jag sett fram emot jättemycket. Huruvida man ska träna när man är förkyld är en fråga som många grunnar på. Som jag förstått det ska träning undvikas vid feber, men i övrigt kan man gå på känsla. Eftersom jag "aldrig" blir förkyld har jag inte behövt omsätta denna hållning i praktiken särskilt ofta. Men i dag bestämde jag mig för att gå lite mer på djupet och se vad det finns för forskning på området. Faktum är att det finns väldigt mycket teorier men väldigt lite forskning. Men den här artikeln i New York Times berättar om en drygt 10 år gammal studie som faktiskt undersökt både hur prestationen och tillfrisknandet påverkas när man fortsätter att träna, trots en förkylning.

Så här gick studien till:
Första delen. Testpersoner blev smittade av ett förkylningsvirus och fick sen träna. Sedan jämförde man deras resultat, dels med hur de presterade som friska och dels med en frisk testgrupp .
Andra delen. Alla testpersoner blev smittade av ett förkylningsvirus och sedan fick en grupp träna och en grupp vila för att undersöka vilken grupp som snabbast blev friska.

Resultatet:

  • Förkylningen påverkade inte testpersonernas lungkapacitet eller förmåga att träna
  • Gruppen som tränade blev friska lika snabbt som gruppen som vilade under sin förkylning.

Slutsats: 
Det går inte att fastställa att det är dumt att träna så länge man har en lindrig förkylning - det vill säga så länge man är feberfri och inte har andningsbesvär. Faktum att det kan till och med vara lite bra, då flera av de förkylda testpersonerna tyckte att träningen fick dem att må bättre. Det får mig att fundera på ifall den här känslan att man tappat kondition efter en förkylning mer beror på att man inte har tränat än själva förkylningen. Det ska dock åter betonas att läkare avråder från att träna om man har feber.

I dag kan jag tyvärr inte delta i träningen, men har jag inte feber i morgon så tänker jag dyka upp. Så får vi se om kroppen pallar med fyra timmar roller derby eller inte!

Inga kommentarer: