Sidor

söndag 18 december 2011

Träning och förkylning - så gick det

Whiz efter fyra timmars träning med förkylning i kroppen. Mår dock bättre än vad bilden kanske antyder.

Medan vi väntar på One woman armys redogörelse för den episka bootcamp-helgen så tänkte jag bara berätta lite kort om hur det gick att träna med en förkylning i kroppen.

När jag vaknade på lördagsmorgonen kände jag mig ganska risig, trött och ont i halsen med en tilltagande snuva. Hade även lite förhöjd kroppstemperatur, knappt 38 grader. Sket dock i det, i stället tog jag en ipren och drog till träningen. I början åkte jag lite lugnare men märkte att jag hade ungefär samma ork i kroppen som vanligt vilket förvånade mig. Jag körde på, och tog inga andra pauser än drickapauserna. Enda skillnaden egentligen var att jag fick snyta mig konstant. Efter träningen var jag mör, men det hade jag varit oavsett, att träna fyra timmar i sträck tär på orken. När jag kom efter en lång dag i hallen kraschade jag dock och låg i sängen resten av kvällen och kände mig hängig och förkyld. Men i dag känner jag mig bättre och är nog på väg att bli friskare.

Resultat:
  • Förkylningen påverkade inte min prestation
  • Jag kände mig piggare under träningen än när jag vilade
  • Blev dock lika risig igen efter träningen
  • Dagen efter mår jag bättre, så den hårda träningen gjorde mig inte mer förkyld

Slutsats:
Jag har någonstans trott att vila påskyndar tillfrisknandet från en förkylning och att ansträngning i sin tur kan förvärra sjukdomen. Men efter helgens experiment och resultatet från studien som jag skrev om i fredags så har jag reviderat den åsikten. Kanske kommer jag ändå att ta det lugnare nästa gång jag blir förkyld, då vila är bra för kroppen också, inte minst när man tränar ofta och rätt hårt. Men jag kommer inte längre vara rädd för att göra någon skada ifall jag skulle vilja träna vid en vanlig förkylning.


Inga kommentarer: