Sidor

tisdag 20 december 2011

Gothenburg Roller Derby Bootcamp

Veteranerna med Swede Hurt som benchcoach (pre-scrimmage)

Right, bootcampet var upplagt att vi alla hade gemensam träning fredag kväll 18-20, freshieträning lördag 11-15, veteranträning (för de som klarat MS) lördag 16-18 samt söndag 11-15 och lördag 18-20 var det scrimmage mellan GBGRD och Luleå Slaughter Daughters!

Dag 1
Fredag tränade vi alla tillsammans med fokus på kondition och uthållighet med smaskiga övningar som exempelvis paintrain, vilket går ut på att åka i ett led tillsammans, där man håller om varandras höfter och utgångspunkten är derby stance och när tränaren säger till går man lägre och har man tur säger tränaren till att man kan resa sig och återgå till derby stance igen, har man otur säger tränaren till en att gå ännu lägre. Killerövning för låren. Sedan körde vi också en övning (som jag inte vet vad den heter) men som går ut på att man delar upp sig i par och medan den enda av paret ligger i mitten och kör en styrkeövning (ex armhävningar eller plankan) kör den andra runt fem varv (så fort som möjligt) och sedan byts man av. Detta upprepas (vad som känns som) tusen gånger. Det var många tjejer i hallen, många nya ansikten och mycket att anpassa sig till. Väldigt bra träning men eftersom jag jobbat hela dagen och klivit upp halv fem var jag lite off men peppad. Försökte "fuska" lite när jag körde med Catten och låg inne i ringen och gjorde plankan (och jag gjorde på knäna istället för tårna) och fick lite (vad jag numera tänker kalla) "sado-pepp" från kära Fisken som gjorde att jag avslutade övningen på tårna. Sadopepp är Fiskens specialitet: dvs. hon njuter uppenbarligen att "piska" folk under träningar men gör det med god min och mycket skratt.


Dag 2
Dagen började med bantejpning och fortsatte freshieträning med Swede Hurt och Mad Malooney 11-15. Kan ärligt säga att jag hade byggt upp en del ångest innan. Dels har träningsduon ett rykte om sig att vara hårda tränare och dels har jag inte deltagit i en fyra timmars lång derbyträning (ever!) och banan var fylld med nya ansikten. Vilket visade sig vara ytterst lärorikt. Man blir ju bekväm efter ett tag när man tränar med folk som man lärt sig känna in lite och vet ungefär vad de går för. Vi gjorde flera övningar som en gigantisk pack och det var väldigt bra och nyttigt att vara tillsammans och nära så många okända människor på rullor. Så hur var fyra timmars träning? Utmattande.
Right, vi började med Black Widow och den var intressant. Fast till skillnad från länkens beskrivning gjorde vi en pyramid av varv (först 14 varv och sedan 12 och sedan 10 etc och vartannat varvantal i motsatt håll) och mellan varven gjorde vi styrkeövningar i mitten av banan. Sedan blev det en fyra timmar lång kavalkad av packövningar, agility, olika stop, träning på crossovers, hip hits, balans, quickstarts i olika versioner, toestop-promenader, parövningar, steps, duck walks med mera. Massor av matnyttigt inför MS iallafall. Lärde mig även väldigt mycket genom att bara observera tränarna (och även deltagarna). Gjorde förresten också ett smaskigt bakåtfall där jag ramlade handlöst och landade på svanskotan men fortsatte och slog även i huvudet i golvet. Dock hade jag ju både hjälm (duh!) och mitt älskade rövskydd så reste mig upp direkt och kunde avsluta träningen utan problem. Efter träning var det dags för mat som GBGRDs egen Miss Double Nature lagat till. Efter fyra timmars träning smakade allting himmelskt. Vidare till regelworkshop. Kände mig väldigt slut i huvudet men försökte ändå ta till mig så mycket som möjligt.



Sedan var det dags för scrimmage! Under scrimmagen NSOade jag som penalty tracker, något som jag faktiskt tycker är roligt (och krångligt). Det var dock inte jättemånga straff att hålla reda på så hängde med rätt bra ändå. Grymt att se tjejerna in action! Efteråt stressade jag hem och duschade och vidare med typ 60 derbytjejer och domare till Sticky. Blev lagom rund under fötterna och hade grymt roligt!

Dag 3
Hade seriösa planer på att pallra mig till hallen för att titta på veteranernas träning mellan 11-15. Dök dock upp vid två ungefär. Men var så trött att det var inte möjligt innan. Avslutade bootcampet med att städa hallen och käka pizza tillsammans. Gick sedan hem och lade mig i sängen och sov en stund till. Fin helg allt som allt.


Inga kommentarer: