Sidor

onsdag 7 december 2011

Fotkramp

Alltså, my poor feet. Jag har världens sämsta jobb (ur fotsynpunkt sett); jämte mina studier jobbar jag extra inom vården. Mina fötter rör på sig konstant och tyvärr, tyvärr, inte i världens bästa arbetsskor i och med att alla mina intjänade stackars slantar går till viktiga(re) saker som kursböcker, derbystuff, öl och eh obekväma men fina skor. Har även innan haft problem med hälsporre. Så, fotstretch/ fotstärkande övningar är lite av en nödvändighet sedan derby blev en del av mitt liv. Övningarna i klippet nedan är lite av både och, man gör dem efter sin nivå såklart, jag är ingen dansare/ ballerina (haha), mina fötter är stela men även mindre seriösa versioner av övningarna hjälper mot fotkrampen. Att stretcha vadmusklerna har också hjälpt en hel del. Gör jag det inte, drar liksom musklerna i vaderna ihop sig och fötterna spänner sig automatiskt, stelt är bara förnamnet.


Ps. Inspirationen tryter helt ärligt lite nu när jag har så attans mycket skolarbete att avsluta - någon som har förslag eller tips på bra ämnen/ inlägg som hade varit roliga/ intressanta/ informerande/ all of the above?! Ds.

2 kommentarer:

Mia Ekander sa...

Hej,
har du hälsporre ska du inte stretcha ut senan under foten, det gör det hela mycket värre... Att du stretchar vaden motverkar krampen där, jag har också det lite då och då. Framförallt när jag är stressad och har mycket att göra och sover för lite.
Vi har en modell som är superbra för hälsporrefötter, sök 57700 på www.jobi.se. Den avlastar hälen; istället för att ta 85% av kroppens vikt, tar den 505 och fördelar resten framåt i skon. Dessutom har den en extra gelekudde under hälsporren som gör att den inte gör lika ont när den trycker in mot benet. Vi säljer många sådana till vårdpersonal i hela landet.
Lycka till med skolarbetet!
Bästa hälsningar
WebMia

One Woman Army sa...

Hej Mia! Tack för tipsen men har inte hälsporreproblem just nu! :) Under tiden jag hade det stretchade jag både fot och vad samt hade inlägg och det läkte bra ändå.