Sidor

tisdag 7 februari 2012

Crosstraining

Alltså, off skates träning. Har ju skrivit om det lite innan på FMC men efter MSfailet så insåg jag att jag måste steppa upp min off skates träning för att orka mer. Lyckligtvis finns det oändligt mycket information om träning på internet alldeles gratis. Här är några finfina sidor/ videos jag har hittat/ fått tips om och plockar russinen ur kakan från:

- BodyRock! Instruktionsvideos med korta crossfitliknande pass. Man kan göra passen med redskap men de visar också en version utan redskap i slutet av videon. Hemska och vidriga men väldigt nyttiga pass. Min favorit är Fierce Friday Workout:




Gillar den eftersom det är viss balansövning med i passet samt att "Skaterövningen" är ett ypperligt tillfälle att över på crossoverrörelsen.

- Extreme Cardio by "Sixpackshortcuts". Sidan videon kommer ifrån har jag inte direkt kollat in men videon är en bra uppvärmning inför andra övningar. Dog lite inombords första gången men det har gått lättare och lättare allt eftersom.




- The challenges! Antingen 200situpsvarianten och/ eller 100armhävningarvarianten. Finns även med dips, squats samt pullups.

- Roller derby workout challenge 2012. Är en grupp på facebook. De postar olika små pass man kan göra hemma varje vecka. Typ a la 10armhävningar, 30 sek planka, repeat 10 gånger. Tanken är att man ska para det med derbyträning samt The Roller derby workout DVD:n men ersättningspass finns listade om man inte har dvd:n.

- Vissa av passen innebär tidtagning och timande. Det finns lite olika gratis intervaltimers online, här, här och här samt en vanlig stoppklocka. För bodyrock(vissa av passen) och Extreme Cardio behöver man definitivt använda intervaltimern, annars förlorar man massor med tid på att kolla på klockan och allt blir väldigt ofokuserat.

And on a personal note: alltså, detta är varianter av träning jag (delvis) gillar. För mig fungerar sådan här träning bättre än att istället exempelvis att springa en utdragen löprunda, något som jag verkligen tycker är tråkigare än tråkigast samt att mina lungor inte gillar. Jag noterade att som astmatiker var det många som tyckte att intervallträning och kortare explosivare pass var lättare och med hjälpsamt i det långa loppet. Det är väl dock rätt personligt om vad som fungerar för varje individ men tog det till hjärtat och testar. Man kan göra passen hemma, när man vill och det inkluderar väldigt mycket styrka. Ja, det är pissesvårt i början men så länge man kämpar på och vilar när man behöver men avslutar passen ändå är allt fine and dandy. Och tro nu inte att jag är bra på något av ovanstående, hell to the noes, men jämfört med första veckan ser jag tydligt hur vissa saker går lättare och hur man kan göra sakerna med bättre form (jämförelsevis). Och framförallt: allting (förutom DVDn) är gratis. Och tillgängligt dygnet runt. Vilket är ett jättestort plus i min bok.

Inga kommentarer: