Sidor

onsdag 2 maj 2012

The Pack "Problem"


Otroligt intressant inlägg om regler, packdefinitioner, eventuella problem kring det och lite olika lösningar. Personligen håller jag inte med mycket om vad som skrivs, jag ser hellre "slow derby" än vad jag ser speed skating a la old school derby även om jag håller med om att packdefinitionen som den ser ut nu kan vara problematiskt med just power jams. Jag tycker inte PJs är fantastiskt roligt eftersom reglerna (i kombination med olika strategier) har gjort det nästan omöjligt för jämnstarka lag att mötas på "rättvisa" villkor under ett PJ eftersom laget utan jammer begränsas kraftigt av out of play-penalties (eller risken därav). Pga av restriktionerna kan allt från ett till bara ett par PJs under ett bout förändra poängställningen väldigt mycket "oavsett" hur det spelas i de andra jamsen.

Å andra sidan tycker jag inte om resonemang kring att vad fansen vill ha (eller inte vill ha) ska få bestämma vad spelarna gör på planen. For the skaters, by the skaters. Att plötsligt vika sig för "popular demand" för att fortsätta vara "spännande underhållning" är en enkel strategi om man vill lämna ifrån sig kontrollen. Jag säger inte att förändringar per se är dåliga och att reglerna inte behöver ändras eller utvecklas, men jag tycker grunden till förändringar och utveckling inte ska ligga i en önskan att tillgodose vad "folk" anser vara spännande (eller inte) eftersom spelarna (nu generaliserar jag såklart woho) inte spelar för att underhålla utan för att det är fantastiskt roligt att spela (även om man såklart kan hårddra det här till någon slags pseudodebatt huruvida inte egentligen all sport är "underhållning"). Thats my two cents.

Update: Ju mer jag läser på den bloggen desto mer känner jag att personens upplevda "entitlement" känns väldigt trist och det är en attityd som jag inte uppskattar (generellt sett) eftersom den blir väldigt svart-vit: personen säger att spelarna ignorerar fansen och motarbetar "the best for derby" och vägrar ta utomstående personers råd. Medan personen i sin tur gör exakt samma sak och tycker att sitt utomstående perspektiv är mer värt än personerna som faktiskt utövar sporten. Personen försöker sedan med retoriska "knep" såsom att säga att eftersom demokrati (som nuförtiden är ett självändamål, typ, everywhere) stipulerar att majoriteten styr, borde publiken få bestämma eftersom det är mer personer i publiken än vad det är folk på tracken, följt av ett "fint" fotomontage för att illustrera poängen. Jag kände bara spontant; "oj". Sedan följer personen upp det med uttalande i stil med eftersom fansen betalar för att komma och titta så har de rätt till ditt och datt och tycker att den nya parollen för modern derby borde vara "for the fans, by the fans". Vilket jag bara känner spontant: nej. Ingen "äger" derby, varken fans ELLER spelare men det känns väldigt fel när folk vill betala och bestämma vad folk ska och inte ska göra på tracken efter de har betalat pengar för det i motsats till spelarna som tränar, svettas, kämpar och ja BETALAR för att vara där. För mig känns de tankegångarna väldigt främmande, både on och off track, bara för att man betalar för att kolla på en match/ band/ föreställning/ whatevs betyder inte det att man har rätt till att bestämma vad som ska hända (eller inte hända). Jag är själv ett fan, av derby, av massor med andra saker; musik, artister, författare - oavsett vad jag betalar för (bouts, böcker, musik, DVDer etc) så har jag inte mer rätt än någon till att påverka ursprunget till materialet eftersom jag inte har rätt till någon annan människa bara för att jag råkar vara ett fan av dess "produkt".
...Några tankar kring detta?

2 kommentarer:

TeddyRdkl -DET KOMMER ÄNDÅ ALDRIG ATT HÅLLA sa...

mmh... resonemanget kring att fansen bör bestämma tycker jag verkligen är svagt. speciellt eftersom fansen ofta har en sämre insikt i vad som förändrar spelet. jag upplever det nya fenomenet "korven" definitivt som ett problem, men ser det inte alls som ett bevis på att "slow derby" är problematiskt i sig. jag är definitivt team "slow", delvis för att "slow derby öppnar för ett mer varierat spel där inte bara speedskateare tävlar om bäst uhållning) men också för att det är en myt. ser men t.ex. matcher som London Brawling mot Euro Allstars så är det ju uppenbart att myten om att WFTDA-reglerna skulle generar långsamt spel är just en myt: packen går i överljusfart! det handlar väl till syvende och sist om hur utvecklade lagen är och vilken klyfta det är mellan dem.

Jag är definitivt öppen för regeländirngar i WFDTA-boken (som ju ständigt sker, bortttagning av ,m minor penalties t.ex.) men regelboken såsom t.ex. USARS har utformat tycker jag verkar fullkomligt (låt mig vara ödmjuk...) idiotisk.

tack för mig, det var min ödmjuka åsikt,

Frigg In Fury 3310, Crime City Rollers

One Woman Army sa...

Många goda poänger! Håller till fullo med.