Sidor

onsdag 12 september 2012

Hjul, hjul...hjul

Jag är ett uttalat fan av mjuka hjul men efter gårdagens träning vette sjutton. Hallen vi tränade igår har ett väldigt greppigt (men ändå inte) golv som gör plogstopp till en mardröm. Jag har alltid kört med Atom Super Gs 91A där och varit nöjd. De är mina "hårda" hjul, annars kör jag på Poisons Venom (även om de mest fått agera utehjul numera när jag kör i garaget på slätt betonggolv). Alla hjul jag kör på har "låg profil" samt är smala, något som jag har fastnat för och känner fungerar bra för mig.

I hjulhyllan har det legat 8 st Trak Atak Hjul 97A sedan föreningen slutade åka i hallar med gummigolv (så mycket grepp att det känns som att åka i lera). Jag köpte de hjulen specifikt för de golven och har inte riktigt använt de sedan gummigolvsåkandet försvann ur mitt liv. Ett tag hade jag planer på att blanda upp dem med Super Gsen och köra med de på sports court men jag har ärligt talat aldrig fastnat för det här med att blanda upp hjul och har alla mina hjulpar i fullständiga uppsättningar (apdyrt någon?! yes yes). Så spontant tänkte jag att jag säljer dem men var nyfiken på om hur de skulle fungera i hallen med det greppiga trägolvet så jag testade de på söndagens friåk och slutligen på den gemensamma träningen igår. Det som gjorde mig mest förvånad var över vilket grepp jag hade trots hårdheten. I mitt huvud skulle jag glida runt hejvilt men det var inte precis förrän på slutet av träningen jag gled lite överhuvudtaget (när vi åkte ett par snabba varv som avslutning) och då endast i kurvorna. Gårdagens träning var rätt hoppig, vi gjorde både on and off skates agility och ja, det märktes att jag hade hårdare hjul, att hoppa med mjuka hjul brukar ge ett visst schvung när man landar (som om de ger "efter" lite och trycks ihop), en känsla jag generellt sett uppskattar men som inte fanns med de hårdare hjulen. Dock var detta inte så märkbart som jag hade trott. Plogstoppen gick definitivt lättare, det var mindre hjulstudsande, dock inte heller så stor skillnad som jag hade trott. Överlag greppade hjulen bra och (placebo eller ej) så kändes det som om man rullade lättare/ snabbare. Så nu är jag ännu mer förvirrad - sälja eller inte sälja? Vem vet. Hm.


Inga kommentarer: