Sidor

tisdag 10 juli 2012

Gothenburg Roller Derby Workshop

Styrelsen (som jag ingår i) fick en tanke i våras om att GBGRD borde ha en workshop tillsammans någon gång under sommaren, exakt vad som skulle hända var till en början lite luddigare, men fokus skulle ligga på sammanhållning, häng och att avsluta vårterminen på ett fint sätt. Under terminen växte det fram behov i föreningen som gav klara indikationer på vad som borde inkluderas i workshopen. Ett exempel att vi tyvärr hade en del skador i samband med träningar där folk kände sig lite förvirrade och oroliga över om man bör ta hand om en skadad spelare, hur man hjälper en skadad spelare bäst och exakt vad man ska göra för vilka skador (diskussionerna handlade om när man ska flytta, eller inte och om man ska isa, eller inte - etc). Workshopen bestod av två dagar: lördagen innehöll Röda Korset kurser med inriktning muskel/ skelett/ led-skador/ bristningar med fokus idrott, bouttittande, gearsnack, boutstatistiksredovisning samt föreningsutveckling i form av ett gruppsamtal lett av en extern person. Denna externa personen visade sig (iallafall i mitt tycke) vara lördagens bästaste val, de två timmarna han hade tillsammans med föreningen var ovärderliga och fantastiska. Det kändes som om föreningen hade ett fint, obekvämt, jobbigt, ärligt och utredande samtal med varandra. Inget gulligull, inte tjafsande och raka svar och frågor. Vår absolut finaste styrka visade sig också: att trots konflikter, irritationer och ledsna känslor (som alla bubblade upp då och då) skakade vi oss av det och skrattade tillsammans, mycket, länge och genuint. Wunderbart. Efter detta avslutades dagen med att grilla, lyssna på musik och knäcka en och annan öl. Eftersom en del av momenten genomfördes i halvgrupper så är det vissa personer som är återkommande på mina bilder eftersom de var i min grupp och därför saknas också "en halva" så att säga och sedan tog jag beslutet att behålla en del av bilderna för mig själv. Jag berättar gärna om föreningens arbete på den här bloggen och men vissa saker, precis som med allt annat, är privat och rör bara GBGRD, lite privatliv måste man få ha, även om man är en roller derby förening :).


Söndagen var vi i Inlineshallen med Patrik Migas, exhockeyspelare och numera solist på Göteborgsoperan som var inhyrd som gästtränare. Han höll i en träning med fokus på balans, avslappning och tacklingar. Vi började off skates och fortsätta on skates. För mig var verkligen hans träning en ögonöppnare. Jag har ju en icke existerande bakgrund inom idrott så alla basala saker vi lär oss på träningar som folk som idrottat innan känner igen eller kopplar direkt tar lite längre tid för mig eftersom det oftast är helt nytt. En sådan grej som jag förstod först i helgen var kopplingen med att vara avslappnad och vara balanserad. Alltså, såklart är konceptet kring att vara avslappnad i sin åkning inte nytt, jag har hört det innan som feedback på min egen åkning flera gånger. Men något Patrik började sin off skates träning med att lära oss är att man ska eftersträva att vara balanserad ja, men samtidigt avslappnad för en avslappnad person är stabil, en spänd person faller som en fura. Patrik hade en del styrkeövningar där vi just fick öva på att tvinga kroppen att vara i obalans, hitta balansen igen och göra detta utan att spänna musklerna (allt för mycket).

Det är svårt att slappna av musklerna och vara i balans samtidigt, i synnerhet om kroppen är i obalans eller om man åker runt på plan och försöker hålla fokus men också vara stabil (vi gjorde massor med spännande individuella och parövningar kring detta) men när vi väl tog på oss rullorna och åkte runt i grupp och tränade fokus, märktes väldigt tydligt hur mycket stabilare folk åkte bara efter hans övningar. Del två var att åka runt på rullorna, på ett ben, baklänges, i obalans, kastandes vattenflaskor/ skor mellan oss och kolla runt i lokalen, på varandra, prata - allt på samma gång, för att träna att vara stabila och hålla fokus. Enkelt men nyttigt. Del tre, då var det dags för tacklingar on skates (innan testade vi dem off skates). Det var spännande att testa tacklingar med ett annat kraftcentra än vad vi normalt har (visavi hockey) och definitivt att träna på återgångar (något jag själv behöver träna på) och Patrik var en rolig, pedagogisk och engagerad tränare. Avslutningsvis höll i Evil i lite stretchning och jag pallrade mig iväg till jobbet medan de andra efter stretchen gick hem till Naez T för lite grill. Inte riktigt lika roligt plus att jag blev upplyst om att jag stank (trots lite snabb raggardusch, hade inte riktigt tid för mer avancerad tvätt), tur att min kundkontakt på jobbet var minimal (hehe).

Inga kommentarer: