Sidor

onsdag 22 augusti 2012

Finding air

Alltså, idag satt jag på VC och fick det bekräftat att jag har försämrad lungkapacitet. Vilket var ett tråkigt besked, samtidigt som jag ändå känner att jag mår tusen gånger bättre än vad jag gjorde innan derby. Träningen har onekligen tränat lungorna massor om man jämför med hur det var pre-derby. Därmed inte sagt att det är bra, jag tycker jag mår bra, undersökningen visade lite annat. Min förväntande kapacitet vs min ålder/ vikt/ längd är lite över 80 % (för en astmatiker), jag ligger mellan 62- 68 % (68 efter kortverkande medicinering), dock med god (men ej hundra) syresättning så allting är ju relativt. Jag försökte förklara för en föga imponerad sjuksköterska att jag mår bättre och upplever min medicinering som fullgod. Vi kom fram till att trots att förbättringar har skett ligger jag ändå under normala värden. Och inte bara det, jag ligger under normala förväntade värden för en person med astma. Vilket innebär att min astma inte är så kontrollerad som jag upplever den att vara. Vilket nu gör att jag kommer dubbla mina mediciner och göra noggranna mätningar varje dag/ morgon, kväll och så ska vi utvärdera eventuella förändringar framöver. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Det känns såklart som ett jobbigt besked men samtidigt känner jag: jag kan (ibland, inte alltid) träna en hel träning utan medicin, jag störs inte i mitt vardagsliv, jag sover bra utan avbrott, jag tränar regelbundet, jag kan spela ett helt scrim (om jag inte jammar) utan att ta medicin etc etc. Och om jag tar medicin kan jag fortsätta utan problem, allting är relativt you know. Jag antar att det är tråkigt på ett sätt, för jag har uppenbarligen vant mig vid att leva med det (vilket kanske inte är bra) men samtidigt fungerar det ju ändå okej (förhållandevis). Åh. Borde kanske oroa mig, borde kanske inte. Hm.


Som en annan parantes har metallhylsan (med gängor) som man skruvar tåstopparna i spruckit på min högra rulla, överdelen av gängorna har gått av. Lite problematiskt om man åker med korta Gumballs som jag gör eftersom de skruvas främst i de övre gängorna. Särskilt om man har rullskydd som skruvas fast under dem. Ställde mig upp på träningen igår, på tåstopparna och den från högra rullan ramlade av direkt. Skruvade och skruvade och den höll under träningen, typ, men lossnade väldigt mycket. Detta är väl ett tecken om något att skaffa nya rullor men jag har inte råd nu eftersom alla mina pengar går till tatueringen. Min temporära lösning får bli att åka med mina utomhusstops (sure grip web) eftersom de har längre stavar, så jag kan skruva in de mer och hoppas på att resten av gängorna håller tills jag magiskt vunnit pengar för att bekosta nya rullor. Eh.

3 kommentarer:

Linda sa...

Naaaw, vad tråkigt att höra om lungorna. Men det absolut viktigaste är ju att du känner att du ändå mår hyfsat. :)

Du kan inte investera i typ såna här? Billigt och bra (?).

http://shop.wreckless.ie/riedell-toe-stopper-insert-p-3238.html

Jessie sa...

Have you tried putting the toe cap/toe guard below the bolt/screw-thingy? I had the same issue, but the solution was to not put the toe guard inbetween the plate and the bolt (what is it called?!), that way I could tighten it even more :)

One Woman Army sa...

Linda: Du är bäst!!! Tack för tipset :)

Jessie: Thanks! I have the caps (I've got leather ones from derbyvixen) between the plate and the bolt and then the toe stop on top, but the combination of leather caps being thick, the gumballs stems being short and the tube being broken just isnt working :/