Sidor

lördag 23 februari 2013

Skating

Jag har inte åkt skridskor sedan jag var liten och var väl inte direkt någon naturbegåvning när det begav sig. Men ibland tar kaxigheten överhand och när jag planerade in skridskoåkning förra veckan i ett ungdomsprojekt där jag jobbar som projektledare tänkte jag att ens derbyskills väl skulle kunna översättas till is utan större problem (right?). Två ord: heeeeellz no. Jag antar att mitt första misstag var att bli offended när killen i hallen försökte pracka på mig konståkningsskridskor när alla andra fick hockeyrör (jag var enda tjejen) och trotsigt hyra ett par hockeyrör. Jag älskar mina tåstoppar och borde kanske kopplat att om valet var mellan hockeyrör och konståkningsskrillor så skulle jag valt det senare. Mitt andra misstag var att bege mig ut på isen utan skydd trots att jag hade träningsväskan med mig med alla skydd (till kvällsträningen) och totalt glömma bort ta-ett-knä-reflexen som sure thing, dök upp direkt ca 20 sekunder efter jag stigit ut på isen. Detta hände i början av veckan: mina knän är fortfarande svarta av blåmärken. Alltså, idiotin. Lyckligtvis insåg jag efter halva tiden att jag hade mina knäskydd i väskan och tog på mig dem. Och ja, visst, efter ett tag lossnade lite saker och jag tog mig fram på isen men det kändes jättekonstigt att inte kunna trycka ifrån på samma sätt eller använda tåstopparna eller bromsa som "vanligt". Har absolut en nyvunnen respekt för hockeyspelare som pallar att åka skridskor och tacklas. Apropå hockey, jag håller ju i en del träningar nuförtiden och jag har researchat lite on och off skates övningar som de använder inom hockeyn och testade en del för första gången på tjejerna igår. Det gick jättebra och jag tror att alla, både rookies och veteraner, lärde sig en hel del. Vi arbetade mycket på fotarbete, stabilitet och hits och efter bara en timma såg jag redan förändringar hos vissa. Hälften handlar om att våga och resten om övning samt repetition. Kände mig som stoltaste hönsmamman när jag såg hur vissa tog för sig och vågade mer och mer för varje övning. Vi har en ex-hockeyspelare involverad som tränare i föreningen nuförtiden och jag lär mig så himla mycket av att lyssna på och se hur han tänker kring basic skating skills och teknik. Igår insåg jag hur han har förändrat hur jag tänker kring och ser på våra träningar samt upplägg, både när jag håller i dem och när jag är med och tränar. Spännande med nya influenser.


Inga kommentarer: